Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

BMW e39 530D Touring 142kW - TERMOSTAT

Vše o E12, E28, E34, E39, E60/E61, F07, F10/F11, G30/G31
Zpráva
Autor
cervenka-tomas
Registrovaný
Příspěvky: 37
Registrován: úte 10.04.2012 00:00

BMW e39 530D Touring 142kW - TERMOSTAT

#1 Příspěvek od cervenka-tomas »

Zdravím,

Motor se ne a ne ohřát, ručička je furt na modré, takže jsem objednal termostat od FEBI-BILSTEIN. O víkendu mi to bude kamarád měnit a můj dotaz je jasný. Potřeboval bych postup krok za krokem a jak se pak odvzdušňuje, abychom to nedělali 3 hodiny. Pokud tohle téma už někde je (já ho nenašel), pošlete mi odkaz, abych to pročetl. Hlavně mi tu nepište, hledej šmudlo a podobně, pač jsem už hledal.

Díky,

T.
Misanek
Registrovaný
Příspěvky: 1805
Registrován: pon 07.04.2008 00:00

Re: BMW e39 530D Touring 142kW - TERMOSTAT

#2 Příspěvek od Misanek »

V prvé řadě jsi měl koupit to, co tam opravdu patří, tzn. Behr a ne nějaké posrané Febi.

Jinak výměna je naprosto jednoduchá - vypustíš kapalinu, shodíš visco i se saharou, povolíš dva šroubky držící plastovou trubku od topení k termostatu a vycvakneš ji z termostatu. Pak vycvakneš i výstupní hadici z chladiče do termostatu no a nakonec termostat shodíš z vodní pumpy. Postup instalace je opačný (pořádně očistit dosedací plochu) a odvzdušnění dělám já sám tak, že otočím klíčkem do kontrolek, na ihka panelu nastavím max teplotu, tzn. 32stupňů, ať se naplno otevřou ventily, liju antifreeze a postupně vymačkávám vzduch z hadic. Až si myslím že je většina vzduchu venku, tak to natočím a pumpa už zbytek vzduchu po nějakém čase vytlačí ven.

Žádná věda, tenhle motor je geniálně jednoduchý ;)
cervenka-tomas
Registrovaný
Příspěvky: 37
Registrován: úte 10.04.2012 00:00

Re: BMW e39 530D Touring 142kW - TERMOSTAT

#3 Příspěvek od cervenka-tomas »

Nechtěl jsem vybírat z těch nejlevnějších a nějak mám zafixováno, že FEBI je kvalitní, takže si mi trochu znejistil, ale snad to tam půjde bez problémů. Jinak díky moc za postup. Snad to půjde stejně lehce jako se to četlo. :D
Misanek
Registrovaný
Příspěvky: 1805
Registrován: pon 07.04.2008 00:00

Re: BMW e39 530D Touring 142kW - TERMOSTAT

#4 Příspěvek od Misanek »

Příště kupovat určitě Behr, ten se dával i do prvovýroby.
Máš tam termostat jenom jeden nebo už dva i rovnou na chladiči egr?
cervenka-tomas
Registrovaný
Příspěvky: 37
Registrován: úte 10.04.2012 00:00

Re: BMW e39 530D Touring 142kW - TERMOSTAT

#5 Příspěvek od cervenka-tomas »

To netuším, ale generátory náhradních dílů např jaknaauto.cz a autorozvody.cz ukazují po vložení konfigurace auta jeden termostat.
Misanek
Registrovaný
Příspěvky: 1805
Registrován: pon 07.04.2008 00:00

Re: BMW e39 530D Touring 142kW - TERMOSTAT

#6 Příspěvek od Misanek »

Tak se radši mrkni, jeslti už nemáš chladič i na výfukové plyny, ať pak nemusíš vodu vypouštět dvakrát. Mrkni se na google, jak ten chladič egr vypadá ať máš aspoň tušení po čem se dívat. Je to na motoru de facto hned za vrtulí
cervenka-tomas
Registrovaný
Příspěvky: 37
Registrován: úte 10.04.2012 00:00

Re: BMW e39 530D Touring 142kW - TERMOSTAT

#7 Příspěvek od cervenka-tomas »

Nic takového by tam být nemělo, prošel jsem kompletní nabídku náhradních dílů na výše uvedených shopech.
Misanek
Registrovaný
Příspěvky: 1805
Registrován: pon 07.04.2008 00:00

Re: BMW e39 530D Touring 142kW - TERMOSTAT

#8 Příspěvek od Misanek »

Tak pokud to soudíš pouze na základě nabídky e-shopů, tak ok. Jenom abys pak nebyl překvapený, jelikož nabídka eshopů neni v tomhle ohledu vůbec relevantní. Např. tady https://granex.cz/autodily/bmw/5-tourin ... at-tesneni ten termostat je. A co teď teda? :)
Ale jak chceš, poradil jsem ti několikrát ať otevřeš kapotu a podíváš se, ale jestliže v nabídkách výše zmíněných eshopů nebyl a to znamená že ho tam nemáš, tak ok, ač je ten argument absurdní sebevíc :D
cervenka-tomas
Registrovaný
Příspěvky: 37
Registrován: úte 10.04.2012 00:00

Re: BMW e39 530D Touring 142kW - TERMOSTAT

#9 Příspěvek od cervenka-tomas »

Jasný, i kdyby tam byl tak se bude měnit termostat na chlazení, ne na egr, pač motor se neohřeje do provozní teploty, takže termostat je furt otevřenej. Až přijdu z práce, mrknu se a vyfotím, co tam je a není. Jo a prý se starý termostat dá dát do provozního stavu vyvařením ve vodě a vyčištěním, ale to bude asi kec. :)
Misanek
Registrovaný
Příspěvky: 1805
Registrován: pon 07.04.2008 00:00

Re: BMW e39 530D Touring 142kW - TERMOSTAT

#10 Příspěvek od Misanek »

Ty to ale vůbec nechápeš. To, že je ten termostat na egr chladiči ale neznamená, že nemá negativní vliv na teplotu motoru. Naopak se ma menit take, jinak se motor má problém ohřát také.
Já nevím proč já blbec se vlastně furt snažím a doslova tě přemlouvám.
Seru už na to, dělej jak chceš. Chtěl jsi rady a když je dostaneš, tak tady akorát furt oponuješ a argumentuješ, místo toho aby jsi přijal prostý fakt.
Tak si vyměň co chceš a jak chceš. Pak tu ale nebreč že to nefunguje

P.S.: Kdyby ten egr termostat neměl vliv na teplotu motoru a byl by v téhle věci tak nepodstatný, tak myslíš že by ho tady opravdu několikrát zmiňoval jenom tak? :roll: Jde o to, že u některých e39 jsou výfukové plyny k egr chlazeny výměníkem voda/vzduch a proto je zrovna u těchto verzí onen magický termostat na tomto výměníku.
cervenka-tomas
Registrovaný
Příspěvky: 37
Registrován: úte 10.04.2012 00:00

Re: BMW e39 530D Touring 142kW - TERMOSTAT

#11 Příspěvek od cervenka-tomas »

Dobře, objednám ještě ten egr termostat a vyměním obojí. Děkuju za rady ;)
cervenka-tomas
Registrovaný
Příspěvky: 37
Registrován: úte 10.04.2012 00:00

Re: BMW e39 530D Touring 142kW - TERMOSTAT

#12 Příspěvek od cervenka-tomas »

Dobře, objednám ještě ten egr termostat a vyměním obojí. Děkuju za rady ;)
Misanek
Registrovaný
Příspěvky: 1805
Registrován: pon 07.04.2008 00:00

Re: BMW e39 530D Touring 142kW - TERMOSTAT

#13 Příspěvek od Misanek »

Ještě jednou a naposled - první se podívej, jestli vůbec chladič egr v autě fyzicky máš než ten termostat objednáš! Na některých e39 ten chladič už je, na některých ne
cervenka-tomas
Registrovaný
Příspěvky: 37
Registrován: úte 10.04.2012 00:00

Re: BMW e39 530D Touring 142kW - TERMOSTAT

#14 Příspěvek od cervenka-tomas »

Termostat je vyměněn a topí parádně a teplota motoru sedí. Bohužel se mi po 20 km vysypalo turbo :D Objednal jsem repas z ceske-repas-turba.cz + těsnění... Jsem zvědavý na výměnu...

PS: EGR mám ale bez EGR termostatu, takže je klid.
Misanek
Registrovaný
Příspěvky: 1805
Registrován: pon 07.04.2008 00:00

Re: BMW e39 530D Touring 142kW - TERMOSTAT

#15 Příspěvek od Misanek »

Ok, tak to jsem rád. A jakým způsobem se ti šnek vysypal? Rozuměj co přesně se stalo?
cervenka-tomas
Registrovaný
Příspěvky: 37
Registrován: úte 10.04.2012 00:00

Re: BMW e39 530D Touring 142kW - TERMOSTAT

#16 Příspěvek od cervenka-tomas »

Vyjel jsem od mechanika, teplota se během chvilky ustálila a i mi přišlo, že auto jede líp. Po ujetí cca 20 km jsem zaslechl nějaké divné rachtání, stáhnul jsem okýnko a hned jsem mu volal, co to je. Během chvilky auto začalo ztrácet výkon, dojel jsem k němu, zkontroloval to s výsledkem, že turbo je totál.

Moje domněnka je taková, že nějakou dobu ten termostat byl v čudu, jen já blbec si toho začal všímat až teď, no a turbo točilo podle aktuální teploty a ne podle provozní. Po výměně termostatu se teplota dostala na provozní a turbo se roztočilo tak jak mělo a nevydrželo to. Jinak mám najeto 327.xxx km s původním, takže teoreticky nárok na výměnu má. Mám obavy z přístupu, odkud se tam poleze, zda zdola či shora, pač místo tam fakt není.

No, teď s tím nic neudělám, stalo se, počkám na to repasované včetně sady těsnění a pak si bude pěkně ševelit. :)
Misanek
Registrovaný
Příspěvky: 1805
Registrován: pon 07.04.2008 00:00

Re: BMW e39 530D Touring 142kW - TERMOSTAT

#17 Příspěvek od Misanek »

Tak to buď rád, že ti nevletěl olej do sání, to by byla konečná...
Jinak pracovní otáčky turba nemají aboslutně žádnou spojitost s teplotou chladící kapaliny, takže bych to spíš přisuzoval shodě okolností než abych v tom hledal nějakou souvislost :wink:
Bylo turbo hlučnější již předtím? Slyšel jsi jej pískat?

Jinak s tím repasem ti budu držet palce, poněvadž jak to tak pozoruju, tak je to vždycky taková ruská ruleta.
cervenka-tomas
Registrovaný
Příspěvky: 37
Registrován: úte 10.04.2012 00:00

Re: BMW e39 530D Touring 142kW - TERMOSTAT

#18 Příspěvek od cervenka-tomas »

To ani nevím, jestli tam olej vlétl nebo ne, ujel jsem na tom ještě nějakých 10 km, takže těžko říct.

Turbo si písklo, ale tak málo, že by sis toho téměř nevšimnul, nicméně citace mechanika: "To turbo je totálně rozšlehaný."

Asi blbá shoda náhod, ale s tím se nic neudělá.

Objednal jsem tohle:

https://www.ceske-repas-turba.cz/e-shop ... 42-kw.html
Misanek
Registrovaný
Příspěvky: 1805
Registrován: pon 07.04.2008 00:00

Re: BMW e39 530D Touring 142kW - TERMOSTAT

#19 Příspěvek od Misanek »

Kdyby jo a motor by ho nasál, tak se ti z toho z největší pravděpodobností stane tzv. "runaway diesel", viz. https://www.youtube.com/watch?v=KI7Xbrakozs
Celkem jsi zariskoval s tou jízdou 10km nazpět :) Ale dobře to dopadlo, naštěstí.
cervenka-tomas
Registrovaný
Příspěvky: 37
Registrován: úte 10.04.2012 00:00

Re: BMW e39 530D Touring 142kW - TERMOSTAT

#20 Příspěvek od cervenka-tomas »

No já měl radost z toho termostatu a tohle mi trochu narušilo myšlenkový pochody a hlavně jsem nevěděl, o co jde, až po tom, co výkon slábl mi to začalo docházet. Máš zkušenost s výměnou turba u tohoto motoru? Mechanik mi říkal, snad to půjde spodem, když ne tak nahoře toho budu muset dost odstrojit a to se mi, popravdě, moc nechce...
Odpovědět