Tak abyste si tu nepovídali pouze dva, pokusím se dát pár info. Přitom zůstanu u E87, 2 litrový motor, diesel nebo benzín:
- naftový M47 je starší a spolehlivější motor, který má rozvody vpředu, tj. u chladiče a při jejich eventuální výměně není třeba vyndavat motor z auta, protože to je přístupné, vypadá to takto =>
https://i.ytimg.com/vi/cWKILw2Y-L4/maxresdefault.jpg ,
https://i.ytimg.com/vi/cWKILw2Y-L4/maxresdefault.jpg , kdy např. rozvodový řetez je to žlutě zvýrazněné.
-naftový N47 je novější a průserový motor, který má rozvody vzadu, tj. pod předním oknem a při jejich eventuální výměně je třeba vyndavat motor z auta, protože to je nepřístupné, vypadá to takto =>
http://i68.servimg.com/u/f68/15/18/81/57/bmw_n411.jpg ,
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=11_4087 kde je vidět, že ozubené kola vaček jsou vzadu. Hlavním průšvihem byla materiálová úspora na rozvodovém řetězu, kdy dochází k jeho vytahávání, hlučnost, nepřesnost řízení motoru a výměna je hodně drahá. Jeden z mnoha článků je např. zde
https://www.tipcars.com/magazin/nase-te ... is-kc.html .
Naftové motory jsou konstrukčně složitější a náhradní díly jsou dražší, zvláště když se začneme bavit o vstřikovačích a vysokotlakém čerpadle. Výhodou je nižší spotřeba paliva a nafta je momentálně o 1 korunu lacinejší. Ale pokud nastane potřeba opravy u výše uvedených dílů, tak to jsou desítky tisíc korun a ta úspora na palivu je najednou hodně relativní, zvláště u starších aut. Bohužel auta s M47 už budou mít najeto hodně tisíc kilometrů a auto po německém důchodci, který s ním jezdil ve čtvrtek na zboží v akci do Lídlu a v neděli do kostela se hledá velmi těžko. Dieselový motor je určen pro delší trasy, kdy dosáhne provozní teploty, v průběhu cesty shoří všechny zbytky sazí, které se vytvořili při jeho spuštění a po dosažení cíle se vypne. Naopak rodičovský provoz typu domov - školka - práce - nákup - školka - domov, tj. 5-7 studených startů a cca 5-10 km denně vede k tvorbě nízkoteplotných úsad, karbonů a tzv. zasmolení motoru. A pokud by takový dieselový motor měl i filtr pevných částic (DPF), tak zcela jistě vede k jeho spolehlivému ucpání. Pokud se takový motor jednou za týden, 14 dní, projede po delší trase, např. k babičce na chalupu, tak se ty úsady zpravidla vypálí a DPF stihne regenerovat - záleží na délce trasy.
Pokud by se jednalo o benzínový motor 120i:
- motor N43 nebrat, protože se jedná o přímovstřikový motor, tedy má vysokotlaké čerpadlo a vysokotlaké vstřikovače, obojí jsou velmi drahé a poruchové náhradní díly, v podstatě to je diesel, ale jezdí to na benzín, podobně jako dieselové motory mají DPF, tady se do výfuku montoval drahý katalyzátor dusíku (NOx) a senzor NOx (podobné jako lambda).
- motor N46N je kupodivu novější spolehlivější verze s klasickými nízkotlakými vstřikovači paliva a protože nepracuje v režimu vrstveného spalování, nedochází ke zvýšené tvorbě oxidů dusíku a tudíž nemusí mít katalyzátor a senzor NOx.
Zde jsou oba uvedené typy
http://www.realoem.com/bmw/enUS/select? ... ngine=N46N
Benzínové motory jsou konstrukčně jednodušší a náhradní díly jsou o něco levnější. Nevýhodou je vyšší spotřeba paliva a cena benzínu. Ale rodičovský provoz typu domov - školka atd. snášejí lépe než diesely. Kdyby moje ženská chtěla auto, pořídil bych jí na předpokládané jízdy po městě a sem tam na víkend auto s benzínovým motorem.
