píšu tento příspěvek hlavně pro ty, co uvažují o koupi E9x 330i (nejen cabria), aby zhruba věděli jaké jsou náklady, opravy apod. Jsou to informace, které jsem sháněl, když jsem si bávo chtěl koupit a moc se mi to nedařilo, tak jsem to chtěl dát, ať máte představu do čeho jdete. Tak snad to pro někoho bude přínosem. Doufám, že je všem jasné, že každé auto je přece jen jiné a moje zkušenosti nemusí korespondovat se zkušenostmi ostatních. Na druhou stranu, řekl bych, že moje zkušenosti jsou spíše ta horší varianta a o moc horší to být už nemůže. Všechny částky jsou s DPH, auto mám v podnikání, čili mám hezký přehled, kolik jsem za co utratil, ale o tom dále. Auto je BMW 330i E93 Cabrio, M-Paket, r.v. 2010, koupeno v DE, motor N53B30A.
Nejprve trochu omáčky
Na začátek jen řeknu, že nejsem nějak mechanicky zdatný, ani nejsem nějaký extra znalec aut, to říkám proto, že se občas budete chytat za hlavu, cože jsem to prováděl. Ale k věci, v roce 2015 jsem se rozhodl koupit si první auto, tehdy jsem chtěl něco malého, benzín, DSGčko a řazení pod volantem. Volba padla na Fabii RS, r.v. 2011. Celkem fajn auto, byla to taková koza, hlavně díky tvrdému podvozku a malému rozoru, zase to bylo dost svižné - nízká váha. Když jsem to půjčil kamarádovi, tak s tím při předjíždění málem skončil v příkopě. Po 4 letech mě ale už docela nebavilo, najel jsem ročně cca 30 000km, tak jsem se začal poohlížet po něčem dalším. Už dávno se mi líbilo trojkové kabrio a když jsem tak kontemploval nad tím, co vlastně od auta chci, tak jsem dospěl k závěru, že nepotřebuji extra rychlé auto, ale spíš takové, které mě bude bavit řídit a s kterým si řízení užiju. Najezdím ročně okolo 50 000km, z toho 30 000km mým autem a rád jezdím okreskama a vyhlídkovýma trasama (aspoň když je čas). Došel jsem k závěru, že nejlepší bude atmosférický benzín s manuálem a kabrio, že to bude umocnění jízdy a větší zážitek. A v podstatě jsem se nemýlil, ikdyž vím, že kabrio asi není pro každého. Chtěl jsem každopádně pevnou skládací střechu, žiju v horské oblasti a chtěl jsem auto používat celoročně. Když to dám dohromady, tak vám vypadne v podstatě jen trojkové kabrio. Cenu jsem chtěl max okolo 450 tis. Kč. Pročítal jsem fóra, zjišťoval, jaký motor, rozhodoval jsem se chvíli mezi 330i a 335i, nakonec vyhrála atmosféra, vzhledem k tomu, že atmosfér je dnes míň a míň a pořádnou jsem ani neřídil. A chtěl jsem M-Paket, když už, tak už. Takže jsem hledal, v česku výběr velmi omezen, tak jsem hledal v DE, našel několik kousků. Vyhrála černá někde od Drážďan, nájezd cca 118 000 km za nějakých 460tis, Kč, tak jsem zavolal známemu, co vozí auta z Reichu, ať ji teda doveze, než tam dojel slevnila na cca 400, ještě myslím 20 ukecal a ještě od nich za 500€ vyhandloval zimní gumy s litýma 17kama. Říkam si super, úspora nějakých 70K, něco si samozřejmě vzal za dovoz. To bylo před vánocema 2019. Měl jsem radost, v -5°C jsem hned shodil střechu a jel se projet. A s čepicí na hlavě, zimní bundou a vytaženými okny se to kupodivu dalo, asi 10km. Přepis v pohodě. První velký náklad byla pojistka, POV+HAV+skla mě vyšly na cca 47000Kč, bylo to hodně, ale chěl jsem jezdit a říkal jsem si, kdo chce opici musí mít a banány.
První problémy
Auto jsem bral na firmu, vzhledem k pročítání fór, že přece jen se objeví velké opravy, tak alespoň DPH ušetřím, nehledě na to, že stejně jezdím většinou služebně. Problémy začaly hned od začátku, studený start, kolísají otáčky, velké vibrace (misfire), kontrolka motoru. Zajel jsem tedy do autorizáku Synot Zlín, tam mi řekli, že to pravděpodobně budou svíčky, když bude hůř tak vstřiky. Nakonec, že bude potřeba vyměnit vstřiky a víko hlavy válců - oprava cca za 70K. Ale nejprve, že to mám zkusit dekarbonizovat. Našel jsem v Olomouci dekarbonizaci vodíkem, zajel jsem tam, mladý kluk, cca 40min točil lehce motor a do sání pouštěl vodík. Vyšlo to na nějakých 4400,- Asi to pomohlo, ikdyž to mohlo být placebo, ale auto se mi zdálo trochu živější. Ale problém zůstal. Chvíli jsem přemýšlel, nakonec jsem si řekl, že ty peníze do toho dám a budu mít klid. Dal jsem to nakonec do Renocaru v Brně, to z důvodu, že jsme jeli na dovolenou a vyjížděli z Brna (byl leden 2020). Chlapi mi pak volali, že by bylo dobré vyměnit i čidlo NOxu + svíčky + prkotiny, tak, že jo, no všehovšudy to bylo za nějakých 96K. Kluci to opravili dobře, říkali mi, že tam byly vstřiky z jiného modelu (snad z F10), pravděpodobně se v tom někdo vrtal, neboť tam chybělo i těsnění pod víkem vstřiků. Dnes už se nedá veřit ani autům z DE, ikdyž mě to mohlo napadnout, vzhledem k tomu, že na autě byly vrtané brzdové kotouče, které BMW na standardní modely nedává. Každopádně, byl chvíli klid, celé jaro jsem jezdil bez větších potíží. Také nefungovalo BT, chtěl jsem tam dát od externího výrobce, naštěstí byl jen vypadlý kabel, tak jsem ušetřil několik tisíc.
Kvílení brzd
Začátkem léta se mi stala separace na pneu, letní mám 19ky originál BMW, auto vibrovalo, jako když máte nevyvážená kola, paradoxně při určité rychlosti se vibrování omezilo, asi to chytlo nějakou frekvenci otáček kola. Tak jsem koupil nové, šel jsem do Goodyear Eagle F1 (vybíral jsem podle testů, co jsem našel na netu - ADAC a pod.), všechny 4 pneu vyšly na cca 18K. V půlce července jsem byl na výměně oleje po 15K km, měnil jsem i destičky, celkem cca 23K, opět v Renocaru. Koncem léta jsem trefil díru a odnesl to zadní brzdový třmen, chvíli jsem s tím jezdil, ale bylo to dost hlučné a jednou po zastavení, když jsem viděl brzdový kotouč rozžhavený do ruda, tak jsem si řekl, že je na čase opět navštívit servis. Návštěva Renocaru, výměna třmenu a kotoučů cca 44K. Od té doby strasti s opravama v roce 2020 skončily. S brzdama byl problém už asi někdy na začátku léta, neboť ten zadní třmen pískal za jízdy. S bratrancem jsme si dělali srandu, že its not a bug, its a feature, čili, že když už se nikdo neootočí za kabriem, tak za otravným pískáním určitě ano.
Co se spotřeby týče, jezdím v průměru lehce po 9l, dálkové trasy se dají dát za 8l. Zdůrazňuji, že jezdím vcelku s lehkou nohou, samozřejmě, když je hezká cesta, tak tomu dám. Na dálnici spotřeba také do okolo 9l a to je cestovní rychlost okolo 160. Náklady na benzín za rok cca 87K. Najel jsem za 2020 cca 30 000 km.
Před Vánocema 2020, jsem ho dal ještě vyčistit, včetně karnaubského vosku - cca 12K. Odešlo mi potom sice ovládání skel, asi tam natekla voda, taky se mi stalo, že se za jízdy samovolně otevřely všechna okna, což v mrazech není zrovna super a musel jsem držet tlačítko vytažení oken nahoru během jízdy. Ale samovolně to zmizelo a v servisu to pak jen vyresetovali, takže v pohodě.
Ostatní náklady - čistění, myčka, LED angel eyes, apod. - cca 40K
Sečteno podtrženo
Pojistka - 47 000 Kč - úpřímně moje blbost, když mi poslali pojistku na rok 2021 a ještě ji o 4K zvedli na 51K tak už mě to dost vytočilo, zavolal jsem známému, co dělá makléře a ten mi to samé sehnal za 22K, čili skoro třicet úspora, kterou jsem mohl mít i rok před tím
Servis - vše Renocar Brno, ano je to drahé, na druhou stranu, kluci jsou šikovní, auto funguje, zamrzí jen to, že když mi přistaví auto a nesvítí parkovačka, ale až tak mě to neštvalo, chtěl jsem je stejně vyměnit za LED (byla to H7, Angel Eyes). A po historkách, co jsem slyšel s některýma garážistama, tak si radši připlatím, jinak počítám, že pokud máte známého nebo si věci umíte opravit sami ušetříte bezproblému 40% z ceny i víc.
Vstřiky + ostatní 96 000 Kč
Výměna oleje po 15K+destičky - 23 000 Kč
Výměna brzdového třmenu a kotoučů - 44 000 Kč
Benzín - od výměny vstřiku jsem dával VIF do 95ky a když jsem byl někde dál tak jsem bral 98 nebo 100 octanový benzín, naštěstí ceny spadly, tak že jsem 100ku kupoval za ceny co byla v roce 2019 95ka. Náklad celkem 87 000 Kč. Podle BC jezdím tak 8,5-8,8 l/100 km. Pokud uvažujete o tomto autě počítejte 10l a nebudete zklamaní (jinak už moc divočíte)
Ostatní
Dekarbonizace - 4400Kč
Nové letní pneu - Přední 225/35 R19 Goodyear Eagle F1, zadni 255/30 R19 Goodyear Eagel F1 - dohromady 18 500 Kč
Olej -každých cca 6000-8000 km dolévam litr. Mezi 15K intervalem servisu dolévám 2x vždy po litru, auto se ozve. Dohromady cca 2500 Kč
Sada na opravu pneu - zatím jsem nepoužil a doufám, že nebudu muset, cabrio nemá rezervu - 1800 Kč
Čistění interiéru+karnauba lak - 12 000 Kč
+věci jako voda do ostřikovačů, lékarnička, dálniční známka apod.
Dohromady to dělá nějakých 361 000 Kč - což jsou moje náklady za provoz za rok 2020, při nájezdu cca 30 000 km. Není to přesně na den a kilometr, tak km počítejte +- 1000 km a náklady +- 5000 Kč. Každopádně na kilometr to vychází nějakých 12 Kč/km.
Samozřejmě čím vyšší nájezd, tím vyšší Kč, ale počítejte, že i u menších nájezdů se objeví velké opravy. Taky je spoustu věcí, na kterých se dá ušetřit, pokud jste šikovní, viz pojistka a opravy. Ale stejně bych počítal náklad na km někde mezi 8 a 10 Kč. Ono stačí mít smůlu jak já, trefit velkou díru a hned je problém.
Závěr
Auto jinak super, podvozek je tvrdý a zároveň pohodlný (oproti Fabii RS), nejlíp je mu samozřejmě na hezkých cestách, což je u nás problém, ale řízení je opravdu zážitek, no a v létě se střechou dole, je to o to lepší. Ikdyž při rychlostech nad 100 km/h už je lepší střechu zatáhnout, tady už ani Windschutz nepomůže. Na motor jsem si musel dlouho zvykat, měl jsem turbobenzín a jinak jsem jezdil s turbodiesly. Pořádný zátah je až tak od 3500-4000 ot, na což je dobré pamatovat hlavně při předjíždění. Vytáčení je super, problém je, že na trojku při 6500 otáčkách to jede 140 km/h, tak pokud nejste na dálnici, tak je to 1-2-3-6. Trochu mě zklamal zvuk motoru, ale to berte s rezervou, měl jsem očekávání, že to bude jako u M3. Uvažoval jsem i nad laděným výfukem, ale to už nechám být. Zvuk nění špatný, na fóru jsem četl, že N52 má lepší zvuk, ale to nemám srovnání. Jak tady psalo spoustu lidí, N53, kterou mám je citlivá, viz výměna vstřiků (byť ne moji vinou). Proto používám VIF a nebo kupuju víc oktanů. Vyplatí se to, je to lepší jak měnit vstřiky. K dnešku mám najeto 155tis. km a bez problému. Jen od výměny vstřiků se při 1200 otáčkách ozývalo takové drnčení, které se časem posunulo na 1800 otáček (asi to chytá nějakou frekvenci, v servisu na to nic neříkali), ale jak dám víc nebo míň otáček, tak to zmizí. Manuální řazení je krátké a přesné, Mková řadička je fajn, trvalo mi, než jsem došel na to, jak tam sázet zpátečku, ale jinak v pohodě. Je pravda, že už jsem líný řadit a příští auto bude s automatem. Kdyby to byla víkendovka, tak je manuál fajn, ale při nájezdu 30K km už mě to tak nebaví a automat se ke cabriu i víc hodí. Tak příště budu volit i turbobenzín, jsem na to turbo přece jen zvyklejší. Co víc říct, už tak je toho docela dost, fajn by byl bezklíčový přástup a odvětrávané sedačky, ale to až u příštího auta. Uvidím, možná ho letos prodám a půjdu do novější generace 435i nebo když hodně pojím, tak možná i M4 a asi opět budu volit cabrio, přece jen ježdění není jen o rychlosti, ale obecně o prožitku a zase nechci třeba 420i kvůli předjíždění a občasnému vyblbnutí.
To bychom měli rok 2020.
Rok 2021
Výměna oleje po 15K km + dezinfekce klímy - 13000 Kč (bez dezinfekce 11K)
Odešla spojka - Renocar, komplet výměna vč, dvojhmotného setrvačníku - 62 000 Kč - to jsem s tím nedriftoval, jen trochu na sněhu, ale kdoví, kdo to měl přede mnou, soudě podle vstřiků, kotoučů apod.
Dal jsem si renovovat R19 disky - 11 000 Kč, už se těším na léto až je obuju
Spotřeba stejná
Pojistka POV+HAV+skla - 22 000 Kč - doporučuju si sehnat makléře, ono ani epojisteni.cz není co bývalo, hlavně vás furt otravujou
Letos zatím 110 000 Kč za 3 měsíce.
Tak uvidíme, co letošek přinese. Pokud máte nějaké dotazy, rád odpovím, co budu vědět, jen pro zajímavost, náklady na provoz Fabie RS při nájezdu 30 000 Km byly cca 120 000 Kč za rok. Čili BMW vychází notně dráž, ale znáte to, kdo chce opici atd.
Mějte se.
