Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

A jeste neco o vejfalech

Technické dotazy společné pro více řad nebo nezařaditelné do konkrétní sekce, vše ostatní bude smazáno.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Hanz Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 6214
Registrován: úte 16.07.2002 00:00
Bydliště: 335i

#1 Příspěvek od Hanz Člen Klubu »

Znacneho zlepseni plnici ucinnosti se da dosahnout vyplachnutim kompresniho prostoru-ponevadz se za zaklad vypoctu plnici ucinnosti bere zdvihovy objem valce, vyplachnuti kompresniho prostoru se ziska znacny dodatecny objem(napr. pri kompr. pomeru 11:1 to dela 10% objemu valce).MImoto horke vyfukove plyny neohrivaji cerstvou smes a nezhorsuji hmotnost naplne. Vyplachovani se zajisti krizenim ventilu v HU a vyuzitim tlakovych kmitu v potrubi.
U zavodnich motoru je samostatne potrubi pro kazdy valec, se skrtici klapkou umistenou co nejblize ventilu.Princip spociva v tom,ze pri otevreni vznikne razova vlna,ktera se siri rychlosti zvuku k hrdlu potrubi,kde se odrazi a vraci zpet k ventilu. Behem otevreni muze probehnout i nekolikrat,ale je nutne aby dorazila pri uzavreni vlna pretlakova a naopak. To same plati u vyfukovych ventilu(pri uzavreni podtlakova).
Na sireni vln ma vliv kazda prepazka,napr. rozvetveni potrubi,zmena prurezu... U takovych prekazek nastava castecny odraz vlny,jeji zpomaleni apod. Ponevadz se vlna siri nezavisle na otackach motoru a na dobe otevreni ventilu, je mozno dosahnout optima jen pro urcite otacky,coz se projevi na vykonove krivce ve forme "hrbu",coz je typicke prave pro zavodni motory,ktere pracuji jen uzkem pasmu otacek.
U vyfukoveho potrubi se spojuji vystupy z valcu se spolecnymi impulzy zapalovani( u radoveho 4 valce vnejsi a vnitrni, u radoveho 6 valce predni tri a zadni tri). Zadouci je,aby vetve byly az po sve spojeni stejne dlouhe. Spojene vyfukove vetve jsou vyhodne pro max tociveho momentu, zatimco samostatne pro vysoky vykon.

....nasleduji grafy praktickych mereni na brzde pro ruzne delky potrubi a prumery.....
......z nich plyne: max. toc. moment se dosahl pri urcite delce potrubi(914mm) pri urcitych otackach(2,5t) a jeho zkracovani(az na 610mm) vedlo k posunu stejne hodnoty do vyssich otacek(3,5t). se zvysovanim prumeru potrubi rostla max hodnota a zaroven se posouvala do vyssich otacek.
na dalsim grafu je vliv plnici ucinnosti na delce potrubi-bez potrubi je hodnota kolem 90% v rozmezi 3,5-5,5t ot/min, se vzustajici delkou roste hodnota ucinnosti, posouva se do nizsich otacek a uzi se pasmo otacek (pri 825mm je to 108% v rozsahu 3-4t ot/min) .... srovnavano na motoru Jaguar pri seriove delce 381mm rovnu 100%

opet "brozurka"

(se ucim psat vsema deseti,takze idealni spojeni uceni se zabavou) :-)
“Ability is what you're capable of doing.”
Uživatelský avatar
Hanz Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 6214
Registrován: úte 16.07.2002 00:00
Bydliště: 335i

#2 Příspěvek od Hanz Člen Klubu »

Objemová, neboli plnící účinnost je tedy měřítkem kvality procesu sání a je poměrem mezi množstvím čerstvé náplně skutečně nasáté do pracovního prostoru a teoretickým množstvím čerstvé směsi nasáté do pracovního prostoru válce beze ztrát. S úpravou kanálků souvisí i větší tlak ve válci v době uzavření sacího ventilu, tedy na začátku kompresního zdvihu, který má příznivý vliv na průběh tlaků ve válci při kompresním zdvihu. Objemová účinnost u atmosférického motoru je v rozsahu přibližně od 50 do 85%, přičemž při určitých otáčkách dosahuje maxima, při snižování nebo zvyšování otáček motoru se pak účinnost snižuje. Motor při otáčkách maximální objemové účinnosti dosahuje maxima kroutícího momentu, motor je tzv. naladěn na tyto otáčky a v oblasti kolem této hodnoty pak leží pole ideálních otáček motoru. Průběh křivky a poloha maxima je ovlivňována již zmíněnou úpravou hlavy, délkou a průměrem sacího a výfukového potrubí a časováním rozvodového mechanismu. Naladění motoru do otáček, jaké požadujeme se tedy provádí kromě úpravy sacího a výfukového traktu hlavně časováním vačkového hřídele, přičemž zvyšováním úhlu otevření ventilů se posouvá křivka objemové účinnosti, a tím i kroutícího momentu do vyšších otáček, kroutící moment v nízkých otáčkách se sníží. Úprava kanálků se provádí pomocí elektrické či pneumatické přímé brusky, tzv. fortunky.
“Ability is what you're capable of doing.”
bpytlik
Registrovaný
Příspěvky: 2085
Registrován: stř 31.07.2002 00:00
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od bpytlik »

A nechces se jeste u toho ucit anglicky a prekladat nejaky zajimavy text z anglictiny? :)
JFK Čestný člen
Čestný člen
Příspěvky: 4718
Registrován: pát 15.03.2002 01:00
Bydliště: Lhota

#4 Příspěvek od JFK Čestný člen »

Super:):bigok: :gobeer: :D
Klakson
Registrovaný
Příspěvky: 2529
Registrován: úte 19.03.2002 01:00
Bydliště: Trutnov
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od Klakson »

DaFova nemoc, co dodat
JFK Čestný člen
Čestný člen
Příspěvky: 4718
Registrován: pát 15.03.2002 01:00
Bydliště: Lhota

#6 Příspěvek od JFK Čestný člen »

Náhodou dobrýýý:):D :bigok:
Ještě by to chtělo konkrétní poznatky a kdo by co uměl udělat a je to suuupeeer:):ucta: :D :bigok:
Uživatelský avatar
TT
Registrovaný
Příspěvky: 1358
Registrován: ned 25.08.2002 00:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od TT »

Originál zaslal Klakson
[B]DaFova nemoc, co dodat


:D ještě , že máme dobrou imunitu a neni to moc nakažlivý:D ,každopádně Hanzi, super článek, ale mi s tím nic podobnýho asi dělat nebudeme, nebo se chystáš dělat na iSu nějaké obdobné dobytčárny:D :)
Uživatelský avatar
Hanz Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 6214
Registrován: úte 16.07.2002 00:00
Bydliště: 335i

#8 Příspěvek od Hanz Člen Klubu »

ani nee.... jen jsem si o vikendu "narouboval" komplet potrubi z 325+328ky...........a zuppa!!!! Akorat jsem to delal dost naknap (v sobotu demontaz vejfalu, nedele montaz), ulitli mi 2 srouby na prirube na svodech, takze jsem si zavrtal :-( ...... takze fotodokumentace operace chybi :-( az to bude zas nekdy na zdvihu----nafotim a prilipnu:-) Jinak ted to je: svody-priruba-kus or. trubky s lambdou-nerez koleno(d=55mm,iS ma d=53mm,takze jdou do sebe)-kus nerez trubky(cca 45mm)-stredni dil z 325(urizla tam, kde se stykaji vetve do jedne-kvuli lambde-otvor po ni zavaren)-koncovej tlumic z 328(s tou libovou vyfukovou priverou a neskutecnym zvukem).....vysledek? uvnitr prijemna zvukova kulisa pri vyssich otackach, venku balzam na usi pro kazdyho vejfalovyho cvoka.... ani hlasity,ani tichy,zabarveny,proste parada.....:devil2:

PS: mozna jeste vyndam ty 2 katy:-)
“Ability is what you're capable of doing.”
Uživatelský avatar
TT
Registrovaný
Příspěvky: 1358
Registrován: ned 25.08.2002 00:00
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od TT »

Originál zaslal Hanz
[B]ani nee.... jen jsem si o vikendu "narouboval" komplet potrubi z 325+328ky...........a zuppa!!!! Akorat jsem to delal dost naknap (v sobotu demontaz vejfalu, nedele montaz), ulitli mi 2 srouby na prirube na svodech, takze jsem si zavrtal :-( ...... takze fotodokumentace operace chybi :-( az to bude zas nekdy na zdvihu----nafotim a prilipnu:-) Jinak ted to je: svody-priruba-kus or. trubky s lambdou-nerez koleno(d=55mm,iS ma d=53mm,takze jdou do sebe)-kus nerez trubky(cca 45mm)-stredni dil z 325(urizla tam, kde se stykaji vetve do jedne-kvuli lambde-otvor po ni zavaren)-koncovej tlumic z 328(s tou libovou vyfukovou priverou a neskutecnym zvukem).....vysledek? uvnitr prijemna zvukova kulisa pri vyssich otackach, venku balzam na usi pro kazdyho vejfalovyho cvoka.... ani hlasity,ani tichy,zabarveny,proste parada.....:devil2:

PS: mozna jeste vyndam ty 2 katy:-)


:) kurfa tak to sis máknul, udělej foto, na srazu se mi nechce lézt po zemi:D , jo Hanzi potřeboval bych s Tebou hodit řeč o tý proklatý nasávací díře v kapotě, tak se mi když tak ozvi, Dík TT:D :)
Ocasek
Registrovaný
Příspěvky: 946
Registrován: sob 15.03.2003 01:00

#10 Příspěvek od Ocasek »

Originál zaslal bpytlik
[b] A nechces se jeste u toho ucit anglicky a prekladat nejaky zajimavy text z anglictiny?

:D:D:D:D:D:D:D
Odpovědět