U zavodnich motoru je samostatne potrubi pro kazdy valec, se skrtici klapkou umistenou co nejblize ventilu.Princip spociva v tom,ze pri otevreni vznikne razova vlna,ktera se siri rychlosti zvuku k hrdlu potrubi,kde se odrazi a vraci zpet k ventilu. Behem otevreni muze probehnout i nekolikrat,ale je nutne aby dorazila pri uzavreni vlna pretlakova a naopak. To same plati u vyfukovych ventilu(pri uzavreni podtlakova).
Na sireni vln ma vliv kazda prepazka,napr. rozvetveni potrubi,zmena prurezu... U takovych prekazek nastava castecny odraz vlny,jeji zpomaleni apod. Ponevadz se vlna siri nezavisle na otackach motoru a na dobe otevreni ventilu, je mozno dosahnout optima jen pro urcite otacky,coz se projevi na vykonove krivce ve forme "hrbu",coz je typicke prave pro zavodni motory,ktere pracuji jen uzkem pasmu otacek.
U vyfukoveho potrubi se spojuji vystupy z valcu se spolecnymi impulzy zapalovani( u radoveho 4 valce vnejsi a vnitrni, u radoveho 6 valce predni tri a zadni tri). Zadouci je,aby vetve byly az po sve spojeni stejne dlouhe. Spojene vyfukove vetve jsou vyhodne pro max tociveho momentu, zatimco samostatne pro vysoky vykon.
....nasleduji grafy praktickych mereni na brzde pro ruzne delky potrubi a prumery.....
......z nich plyne: max. toc. moment se dosahl pri urcite delce potrubi(914mm) pri urcitych otackach(2,5t) a jeho zkracovani(az na 610mm) vedlo k posunu stejne hodnoty do vyssich otacek(3,5t). se zvysovanim prumeru potrubi rostla max hodnota a zaroven se posouvala do vyssich otacek.
na dalsim grafu je vliv plnici ucinnosti na delce potrubi-bez potrubi je hodnota kolem 90% v rozmezi 3,5-5,5t ot/min, se vzustajici delkou roste hodnota ucinnosti, posouva se do nizsich otacek a uzi se pasmo otacek (pri 825mm je to 108% v rozsahu 3-4t ot/min) .... srovnavano na motoru Jaguar pri seriove delce 381mm rovnu 100%
opet "brozurka"
(se ucim psat vsema deseti,takze idealni spojeni uceni se zabavou)
