Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

Jaký olej?

Vše o E21, E30, E36, E46, E90/E91/E92/E93, F30/F31/F32/F33/F34/F36
Odpovědět
Zpráva
Autor
Maslista
Registrovaný
Příspěvky: 706
Registrován: úte 26.10.2004 00:00
Bydliště: Klášterec nad Ohří

#81 Příspěvek od Maslista »

Ještě se musím omluvit přesný název je PENTOSIN údajně německý výrobce a 5W-40 splňuje normy BMW, porsche, MB, VW

tady je odkaz:
http://www.pentosin.de/eng/products/mot ... oroil.html
major
Registrovaný
Příspěvky: 1117
Registrován: stř 06.04.2005 00:00
Bydliště: UL

#82 Příspěvek od major »

Maslista píše:Ahoj ... opravdu smekám před tvými znalostmi v oboru... a chtěl bych tě požádat zda bys mi odpověděl na dotaz .. možná si už na něj někomu odpovídal.. nevím, ale zajímal by mně tvůj názor na oleje PENTOSINTH .. zajímá mně především zda se jedná o kvalitní a důvěryhodné výrobky...

protože nejen jejich cena, ale i reference z místního SAAB centra jsou více než zajímavé... a právě v tomto servisu tyto oleje lejou i do nejsilnějších verzí SAABů jako např. 2,3Aero kde je litrový výkon 100ps/1litr

Ještě bych potřeboval poradit - v současné době používám Castrol magatec 5w-40 a zajímalo by mně jak by obstál v porovnání s výše uvedeným PENTOSTHem stejné specifikace... a jestli bys mi poradil konkrétně jaký olej bych mohl alternatině použít... je to pro motor 1,8i M40


Oleje Pentosin a Castrol magnatec 5w-40

Ahoj, smekat nemusíš.Něco o olejích za ta léta vím, ale je toho pořád málo,takže profík rozhodně nejsem.
Na oleje firmy PENTOSIN jsem tady už odpovídal.Jedná se opravdu o německého výrobce z kategorie menších firem.Produkty jsou na solidní úrovni.
Pokud mluvíš o firmě "SPA centrum" prodejce SAABů vedle elektrárny v Prunéřově,tak ty samozřejmě znám.Majitel je velký fanda jak značky SAAB tak olejů Pentosin a s touto značkou v ČR začínal po roce 91 jako první a byl myslím i výhradním distributorem.
Co se týká produktu Pentosinth 5W-40 tak dle technických info, které uvádí výrobce se jedná o dobrý produkt ,který by měl být s Magnatecem od Castrolu plně srovnatelný.U Magnatecu uvádějí některé hodnoty o trochu lepší než u Pentosynthu,normy ACEA splňují stejné a API má Magnatec lepší,ale to není určujícím faktorem nebo? norma SM u API je zaměřena hlavně na snížení škodlivin při spalování.Jak už jsem tu psal tak hodně záleží na tom jaká aditiva a v jakém rozsahu výrobce při míchání použije, toto se dá bohužel zjistit pouze plným chem. rozborem.Tudíž technická data, která se běžně udávají jsou pouze vodítkem a lze podle nich pouze odhadnout jaké základy a "balíky" aditiv výrobce použil.Vše prověří až praxe.Nicméně je třeba říci, že produkty fy.Castrol ač kvalitní(tedy ne všechny) tak jejich maloobchodní ceny jsou skutečně velmi vysoké.Kvalitativně stejný produkt lze mnohdy pořídit za podstatně nižší peníz.A opravdu se nenechte zblbnout přídomky typu "magnatec" a "Unique Molecular Attraction", kterýmižto je Castrol nechvalně známý.Jedná se pouze o marketingový trik jak dostat z lidí prachy.Stejné vlastnosti mají prakticky všechny oleje, akorát to výrobci takto neprezentují.
Jako náhradu za ten Castrol můžeš samozřejmě ve své M40 použít bez problémů Pentosin či jiný produkt stejné třídy.Jak jsem zde již mnohokrát psal tak oleje tříd 5W-40 v současnosti poskytují asi nejlepší poměr cena-výkon.
Maslista
Registrovaný
Příspěvky: 706
Registrován: úte 26.10.2004 00:00
Bydliště: Klášterec nad Ohří

#83 Příspěvek od Maslista »

Mockrát díky za odpověď... petosin teď určitě bez obav zkusím...

měl bych ještě jeden dotaz co za olej do převodovky a diferu zajímala by mně hlavně specifikace ale klidně mi můžeš doporučit i nějakou značku.. díky

Trošku odbočím... neboštík pan Kučera majitel zmíněného SAAB centra byl můj soused.. v současné době firmu vede dál úspěšně jeho žena .. a máš pravdu SPA je výhradním dovozcem PENTOSINu do ČR.
Pan Kučera byl opravdu veliký fanda do SAABů a pentosin vychvaloval až do nebe... škoda ho

A ještě jednou díky... :wink:
Lukas H. Čestný člen
Čestný člen
Příspěvky: 5108
Registrován: úte 17.04.2012 09:10

#84 Příspěvek od Lukas H. Čestný člen »

major píše:
Lukas H. píše:Mohl by jsi srovnat kvalitou Castrol GTX Magnatec, Powertec 10W-40 a ten Havoline Extra 10W-40 je to do celkem vykoneho motoru cca 90Ps/litr do noveho lejou ELF 10W-40...
Ahoj Lukáši,omlouvám se , že reaguji tak pozdě.Bohužel se mi nedostávalo času na odpovědi zde.Teď je to již lepší, tak že mě zase můžete "bombardovat" dotazy.


V pohode nastesti to zatim nespecha, do vymeny mam jeste 10tis km... Takze rikas ze Castrol Magnatec 10w-40 (280Kc 1L) je na stejne urovni jako ten Texaco Havoline F3 Extra 10w-40 (100Kc 1L) co tu nabizi Lada? Ta cena se mi zda podezrele moc nizka... :) Olej 5w-40 se do meho motoru nedoporucuje druha varianta je pry 10w-60...
N54 PWR
major
Registrovaný
Příspěvky: 1117
Registrován: stř 06.04.2005 00:00
Bydliště: UL

#85 Příspěvek od major »

Maslista píše:Mockrát díky za odpověď... petosin teď určitě bez obav zkusím...

měl bych ještě jeden dotaz co za olej do převodovky a diferu zajímala by mně hlavně specifikace ale klidně mi můžeš doporučit i nějakou značku.. díky

Trošku odbočím... neboštík pan Kučera majitel zmíněného SAAB centra byl můj soused.. v současné době firmu vede dál úspěšně jeho žena .. a máš pravdu SPA je výhradním dovozcem PENTOSINu do ČR.
Pan Kučera byl opravdu veliký fanda do SAABů a pentosin vychvaloval až do nebe... škoda ho

A ještě jednou díky... :wink:
Potřebuji ještě vědět typ vozu,druh převodovky a rok výroby.Popř. jestli jsi měnil diferák za samosvor.

No s tím panem Kučerou jsi mne dostal.Kdy zemřel?Někdy v 98(nebo dříve,už nevím) jsem s ním vedl dlouhé diskuse jak o olejích, tak o SAABech.Byl to fakt nadšenec a dobrej chlap.
major
Registrovaný
Příspěvky: 1117
Registrován: stř 06.04.2005 00:00
Bydliště: UL

#86 Příspěvek od major »

Lukas H. píše:V pohode nastesti to zatim nespecha, do vymeny mam jeste 10tis km... Takze rikas ze Castrol Magnatec 10w-40 (280Kc 1L) je na stejne urovni jako ten Texaco Havoline F3 Extra 10w-40 (100Kc 1L) co tu nabizi Lada? Ta cena se mi zda podezrele moc nizka... :) Olej 5w-40 se do meho motoru nedoporucuje druha varianta je pry 10w-60...


Oleje ARAL Extra Turboral 10W-40 a Castrol Magnatec 10W-40

Lukáši, cenami se vůbec neřiď.Věř tomu,že Castrol takovou cenu jako máš u toho Havolinu za ten svůj zázrak umí udělat také.Dnes se mi podařilo splašit technický list k tomu Magnatecu 10W-40 a opravdu se o žádný zázrak nejedná.Pro srovnání uvedu olej ARAL Extra Torboral , který je zhruba v ceně toho Havolinu a je určen pro smíšené vozové parky(naklaďáky+osobáky).

Extra Turboral 10W-40 / Castrol Magnatec 10W-40
Bod vzplanutí °C 215 / 195
Bod tuhnutí °C -38 / -27
Viskozita při 100 °C mm2/s 14,1 / 15,4
Viskozita při 40 °C mm2/s 103 / 109,4
Viskozitní index 140 / 148

Z výše uvedeného je patrné,že olej splňující stejné normy ACEA A3/B3 jako Magnatec je v některých parametrch jen mírně horší a v některých poměrně výrazně lepší a to za cenu výrazně nižší.Bohužel technický list k Havolinu nemám,ale normy splňuje stejné jako Castrol i ARAL.Tudíž mezi nimy nebude také výraznějších rozdílů.Tedy rozhodně ne ospravedlńujících cenový rozdíl, v tvém případě 180Kč.
Prosím tě, ještě mi prozraď z jakého důvodu není do tvého motoru (do jakého?)doporučován olej třídy 5W-40, to jsem totiž ještě nikdy neslyšel a opravdu by mě důvody zajímali.A proč by jsi tam měl dávat vyloženě závodní speciál třídy 10W-60,který je určen pro opravdu hodně namáhané agregáty,to už netuším vůbec.Při normálním provozu a i sportovním-nezávodním se tento, opravdu extrémní produkt, totiž nezahřeje ani na svoji provozní teplotu a klade rotujícím částem motoru poměrně velký odpor.Tudíž jediná věc kterou aplikací tohoto produktu docílíš je výrazně vyšší spotřeba,jinak naprosto nic.
major
Registrovaný
Příspěvky: 1117
Registrován: stř 06.04.2005 00:00
Bydliště: UL

#87 Příspěvek od major »

Tak se mi kurňa ta tabulka nějak srazila.Ty číselné hodnoty měly být každé pod jedním názvem produktu.Např.bod vplanutí Magnatecu je 195°C a ARAlu 215°C,atd.
Maslista
Registrovaný
Příspěvky: 706
Registrován: úte 26.10.2004 00:00
Bydliště: Klášterec nad Ohří

#88 Příspěvek od Maslista »

major píše:Potřebuji ještě vědět typ vozu,druh převodovky a rok výroby.Popř. jestli jsi měnil diferák za samosvor.

No s tím panem Kučerou jsi mne dostal.Kdy zemřel?Někdy v 98(nebo dříve,už nevím) jsem s ním vedl dlouhé diskuse jak o olejích, tak o SAABech.Byl to fakt nadšenec a dobrej chlap.


To byl.. byl to fanda s velikym F.... zemřel někdy před třemi lety.. asi půl roku poté co se nastěhovali do nového domu..

jinak to moje přibližovadlo .. E36 318i M40 r.v.92 klasická manuální převodovka a obyč difer...

vyznáš se i v brzdovejch kapalinách ... taky bych docela rád vyměnil, ale nevím za jakou .. nevím jestli tam může jít jakákoliv značka...

díky
Miki_JI
Registrovaný
Příspěvky: 357
Registrován: čtv 01.07.2004 00:00
Bydliště: Jihlava
Kontaktovat uživatele:

#89 Příspěvek od Miki_JI »

Maslista píše:
major píše:Potřebuji ještě vědět typ vozu,druh převodovky a rok výroby.Popř. jestli jsi měnil diferák za samosvor.

No s tím panem Kučerou jsi mne dostal.Kdy zemřel?Někdy v 98(nebo dříve,už nevím) jsem s ním vedl dlouhé diskuse jak o olejích, tak o SAABech.Byl to fakt nadšenec a dobrej chlap.


To byl.. byl to fanda s velikym F.... zemřel někdy před třemi lety.. asi půl roku poté co se nastěhovali do nového domu..

jinak to moje přibližovadlo .. E36 318i M40 r.v.92 klasická manuální převodovka a obyč difer...

vyznáš se i v brzdovejch kapalinách ... taky bych docela rád vyměnil, ale nevím za jakou .. nevím jestli tam může jít jakákoliv značka...

díky


Jakakoliv alespon trchu znama znacka idealne s oznacenim DOT4 a basta. Pro tvuj sladsi motor by mozna stacila i DOT3 :roll:
Speedy Čestný člen
Čestný člen
Příspěvky: 6815
Registrován: ned 05.10.2003 00:00
Bydliště: Praha

#90 Příspěvek od Speedy Čestný člen »

Do BMW patří DOT4, horší bych tam určitě nedával.
Maslista
Registrovaný
Příspěvky: 706
Registrován: úte 26.10.2004 00:00
Bydliště: Klášterec nad Ohří

#91 Příspěvek od Maslista »

fajn... a to je fakt jedno jaká značka..?

Miki_JI - nekul očima :D nejsem uplnej idiot... prostě mně jen zajímal názor někoho kdo se v tom trošku vyzná a to proč se ptám pořád na výrobce tý kapaliny tak to proto , že si myslým, že každý výrobek má trošku jiný chem složení a to se pak nemusí snášet s materiály obsaženými v brzdové soustavě vozů BMW.. btw... :wink:
major
Registrovaný
Příspěvky: 1117
Registrován: stř 06.04.2005 00:00
Bydliště: UL

#92 Příspěvek od major »

Maslista píše:To byl.. byl to fanda s velikym F.... zemřel někdy před třemi lety.. asi půl roku poté co se nastěhovali do nového domu..

jinak to moje přibližovadlo .. E36 318i M40 r.v.92 klasická manuální převodovka a obyč difer...

vyznáš se i v brzdovejch kapalinách ... taky bych docela rád vyměnil, ale nevím za jakou .. nevím jestli tam může jít jakákoliv značka...

díky


Náplně do E36 318i M40

Takže do tvé manuální převodovky je předepsán olej do automatických převodovek a to buď ATF 22 nebo ATF 55(množství 1,1litr).

Do diferáku je třeba dát speciální produkt např. Aral Getriebeöl BS SAE 75W-90 či Castrol SAF-XO se specifikací GL5(náplň 1,1 lt).Nedoporučuji používat oleje specifikací 75W-90 GL5 bez schválení k použití do diferenciálů BMW.Produkty Castrol a ARAL jsou míchány specielně dle požadavků BMW.
Brzdovou kapalinu použij DOT4,DOT5 nebo DOT5.1(bezsilikátová-červená).Kapalinu DOT 3 nedoporučuje ani BMW,má příliš nízký suchý bod varu.Při již 5% obsahu vody v kapalině se bod varu ještě rapidně sníží skoro až k hranici 180 °C.Což už může být při intenzivním brždění opravdu problém.Kapaliny dolévej vždy pouze stejných specifikací DOT.Hlavně nemíchat červenou(bezsilikátovou) a světle zelenkavou.Měnit po dvou max. třech letech.Ze značek ti mohu doporučit samozřejmě ARAL nebo jiného většího výrobce(Shell,Castrol atd).
Lukas H. Čestný člen
Čestný člen
Příspěvky: 5108
Registrován: úte 17.04.2012 09:10

#93 Příspěvek od Lukas H. Čestný člen »

major píše:[Prosím tě, ještě mi prozraď z jakého důvodu není do tvého motoru (do jakého?)doporučován olej třídy 5W-40, to jsem totiž ještě nikdy neslyšel a opravdu by mě důvody zajímali.A proč by jsi tam měl dávat vyloženě závodní speciál třídy 10W-60,který je určen pro opravdu hodně namáhané agregáty,to už netuším vůbec.Při normálním provozu a i sportovním-nezávodním se tento, opravdu extrémní produkt, totiž nezahřeje ani na svoji provozní teplotu a klade rotujícím částem motoru poměrně velký odpor.Tudíž jediná věc kterou aplikací tohoto produktu docílíš je výrazně vyšší spotřeba,jinak naprosto nic.


Tak jsem se po tom jeste chvilku pidil a vetsina zase rika ze se tam muze dat... Jen jeden manik psal ze se tam nemuze dat, tady je jeho citace...

I,ve read a "Technical Bulletin" that Renault send to their dealers warning them NOT to use synthetic oil with a viscousity index LOWER then 10W-xx. (so NO 5W-xxxxx but 10W-xxxx or 20W-xxxx ) otherwise ,because the F4R-engine has a very high compression ratio (1:11) the big-end or crankshaft bearings will break the thinner and weaker oil film of the 5W-xx oil.

Also if you read the user-manual of your car carefully,you'll notice that any 5W-xxx oil is not recommended for the 2.0 16V engine.......

My clio 172 (also MKI) runs on Castrol RS racing 10W60,due to the very high "warm" index (60) this oil is relatively thick and thus provides a very strong oil film..... and at the same time is relatively thin when cold. I truly recommend this oil
N54 PWR
skautik Čestný člen
Čestný člen
Příspěvky: 4132
Registrován: úte 17.01.2012 18:39

#94 Příspěvek od skautik Čestný člen »

chci menit brzdovku, chci aby to bylo dobre, soucasna kapalina je tam takova zelenkava mozna do zluta..... co tam mam dat kdyz se to nema michat? :)

kdyz to vypustim vsechno zavzdusnim krome brzd i ABS/ASC+T jednotku to asi neni uplne dobre, hlavne kdyz nevim jak to mam pak odvzdusnit :)
major
Registrovaný
Příspěvky: 1117
Registrován: stř 06.04.2005 00:00
Bydliště: UL

#95 Příspěvek od major »

Lukas H. píše:Tak jsem se po tom jeste chvilku pidil a vetsina zase rika ze se tam muze dat... Jen jeden manik psal ze se tam nemuze dat, tady je jeho citace...

I,ve read a "Technical Bulletin" that Renault send to their dealers warning them NOT to use synthetic oil with a viscousity index LOWER then 10W-xx. (so NO 5W-xxxxx but 10W-xxxx or 20W-xxxx ) otherwise ,because the F4R-engine has a very high compression ratio (1:11) the big-end or crankshaft bearings will break the thinner and weaker oil film of the 5W-xx oil.

Also if you read the user-manual of your car carefully,you'll notice that any 5W-xxx oil is not recommended for the 2.0 16V engine.......

My clio 172 (also MKI) runs on Castrol RS racing 10W60,due to the very high "warm" index (60) this oil is relatively thick and thus provides a very strong oil film..... and at the same time is relatively thin when cold. I truly recommend this oil
No Luky,tos mi dal.Moje Englisch,no good.Nemůžeš to napsat v CZ?Po návratu v 5h ráno z kalby se mi to fatk nechce louskat.
major
Registrovaný
Příspěvky: 1117
Registrován: stř 06.04.2005 00:00
Bydliště: UL

#96 Příspěvek od major »

skautik píše:chci menit brzdovku, chci aby to bylo dobre, soucasna kapalina je tam takova zelenkava mozna do zluta..... co tam mam dat kdyz se to nema michat? :)

kdyz to vypustim vsechno zavzdusnim krome brzd i ABS/ASC+T jednotku to asi neni uplne dobre, hlavne kdyz nevim jak to mam pak odvzdusnit :)


Brzdové kapaliny

Zelenkavou barvu má většinou DOT4, nicméně pokud nevíš co tam je a ještě jsi to nenechal měnit,tak si to nech vyměnit komplet.Dolévání je na ho... Jedním ze zákl. vlastností brzdové kapaliny je vázat vlhkost.A s přibívajícím procentem vody v brdzdové kapalině pochopitelně klesá i bod varu(jak známo,voda má bod varu okolo 100 °C,brzd.kapalina DOT4 má suchý bod varu cca 265°C).Pokud tam tedy ta brzdovka je už přes dva roky,je třeba ji kompletně vyměnit.Tudíž to prostě vem a nech to udělat někoho kdo má plničku,protože pokud máš ABS tak by jsi se naodzvduš?ňoval k smrti.
skautik Čestný člen
Čestný člen
Příspěvky: 4132
Registrován: úte 17.01.2012 18:39

#97 Příspěvek od skautik Čestný člen »

ok :)

jinak je tam psane ze technicky bulletin od renaultu dealerum, varuje pred pouzitim syntet. oleju s viskozitou mensi nez 10w (takze ne 5w ale 10w nebo 20w pozn.: to potom asi nejezdi s autem v zimne nebo bydli nekde v africe :-)) protoze F4R motor ma vysoky kompresni pomer (1:11) ze ojnice a nejspis loziska klikoveho ustroji se tenci a slabsi vrstvou oleje 5w znici.

prej kdyz ctes pozorne uzivatelskej manual tak olej 5w neni doporuceny pro motor 2.0 16V

no a nakonec povida ze jeho clio maze 10w60 castrol RS racing a ze ho muze opravdu doporucit :)
major
Registrovaný
Příspěvky: 1117
Registrován: stř 06.04.2005 00:00
Bydliště: UL

#98 Příspěvek od major »

skautik píše:ok :)

jinak je tam psane ze technicky bulletin od renaultu dealerum, varuje pred pouzitim syntet. oleju s viskozitou mensi nez 10w (takze ne 5w ale 10w nebo 20w pozn.: to potom asi nejezdi s autem v zimne nebo bydli nekde v africe :-)) protoze F4R motor ma vysoky kompresni pomer (1:11) ze ojnice a nejspis loziska klikoveho ustroji se tenci a slabsi vrstvou oleje 5w znici.

prej kdyz ctes pozorne uzivatelskej manual tak olej 5w neni doporuceny pro motor 2.0 16V

no a nakonec povida ze jeho clio maze 10w60 castrol RS racing a ze ho muze opravdu doporucit :)
Označení 5W u oleje nemá s tlouš?kou vrstvy mazacího filmu zcela nic společného.Tuto hodnotu udává tzv.HTHS vysokoteplotní viskozita (normální je cca 3.5 mPa.s) a váže se k druhé hodnotě v označení vícerozsahových olejů(tedy ne k např.5W ale k 40,50 atd.),která udává viskozitu oleje při 100 °C.No a pokud se Renaultu nedaří vyrábět motory a hlavně uložení klikových a vačkových hřídelů v hydrodinamických ložiscích s dostatečně přesnou tolerancí a ještě se jedná o motor s vysokým kompresním poměrem (většinou se používají KP do 10:1 u Otto motorů),tak je pro ně opravdu nejednodušší předepsat olej z HTHS > 3,5 mPa.s což jsou oleje např. třídy 10W-50 či 60.Nicméně motor,který netočí přes deset tisíc ot.min tento olej nedostane ani na jeho provozní teploty a vzhledem k prakticky dvojnásobně vyšší hustotě těchto olejů při 100 °C(21,9 až 26,1 mm2/s) oproti standartním SAE 10W-40(12,5 až 16,3 mm2/s),kladou tyto oleje větší odpor a dochází zákonitě ke zvýšení spotřeby.
12345
Registrovaný
Příspěvky: 26
Registrován: pon 18.10.2004 00:00
Bydliště: Kolín, Praha

#99 Příspěvek od 12345 »

Smekám před Majorovými znalostmi maziv, někoho takového teď hledám :-)
Majore, mohl bych poprosit o radu? Jaký je rozdíl mezi oleji Shell Helix Ultra a Shell Helix Diesel Ultra? U Ultra píšou, že je vhodný pro benzínové i dieselové motory a k čemu je tedy Diesel Ultra? Mám do 320d dát spíš 5W40 Ultra nebo 5W40 diesel ultra?

Nebo se mám na Shell vykašlat a koupit něco levnějšího?

Díky moc za radu, jirka
major
Registrovaný
Příspěvky: 1117
Registrován: stř 06.04.2005 00:00
Bydliště: UL

#100 Příspěvek od major »

12345 píše:Smekám před Majorovými znalostmi maziv, někoho takového teď hledám :-)
Majore, mohl bych poprosit o radu? Jaký je rozdíl mezi oleji Shell Helix Ultra a Shell Helix Diesel Ultra? U Ultra píšou, že je vhodný pro benzínové i dieselové motory a k čemu je tedy Diesel Ultra? Mám do 320d dát spíš 5W40 Ultra nebo 5W40 diesel ultra?

Nebo se mám na Shell vykašlat a koupit něco levnějšího?

Díky moc za radu, jirka


Oleje Shell Helix Ultra a Helix Diesel Ultra

Ahoj Jirko,Rozdíl mezi oleji Helix Ultra a Helix Diesel Ultra je hlavně v rozdílných specifikacích API a ACEA.Diesel ultra není určen pro benzinové motory (bude mít pravděpodobně vyšší obsah popilkovin).Dále mám takový pocit,že Diesel Ultra je ve třídě 5W-30 a ne 5W-40.Nicméně do tvé 320d můžeš použít oleje oba.Ale spíše bych ti doporučil do tvého vozu ten Helix Ultra 5W-40,má lepší stabilitu při vyšších teplotách.Co máš koupit je na tobě,Shell má dobré produkty a je to tedy spíše o ceně.Každopádně za kvalitní 5W-40 bych nedával více jak 300Kč za lt.Pro tvůj vůz vyhový prakticky každá 5W-40 od známějších výrobců mající ACEA A3/B3,B4.
Odpovědět