M3maniac píše:Raptor1 píše:Castrol TWS 10W-60 je přesně tím produktem, kterému bych se při volbě oleje do M3 vyhnul, jakkoliv je doporučován. Raději bych volil produkt se stabilnějším základovým olejem - kombinace PAO + ester s maximálním na trhu dostupným podílem esterové složky. Takovým je např. Silkolene Pro S 10W-50. Ačkoli má viskozitu při 100°C o jednu třídu níže, je daleko stabilnější při dlouhodobém zatížení. Vlastně je to obdoba toho, co je popsáno výše - 0W-30 a 5W-30 vs. 5W-40...
Je s podivem, jak se stále udržuje názor, že vysoce zatěžovaný motor musí být mazán olejem vysoké viskozity. Třída 10W-60 je dnes přežitkem, byť na ní někteří (někdy i výrobci) stále trvají. Tloušťka mazacího filmu totiž není všelék a v moderních motorech už vůbec ne. Mám k dispozici rozbory potvrzující, že při použití těchto olejů došlo k poruše závodních motorů vlivem kavitace. Kdo by to řekl, že?

To je mi ale zvláštnost a já si vždy myslel že olej TWS 10W-60 je vyvinut společností castrol speciélně pro motory M3 ,M5....osobně jsem zažil pár M3jek,kde se motor poškodil při používání oleje 0W-30... I můj dobrý známý(mechanik bmw) do M3 jedině 10W-60. Osobně na 10W-60 jezdím už několikátou M3ku a všechny motory jdou do dnes jak hodinky

Nepamatuji se, že bych napsal, že 0W-30 nebo 5W-30 jsou vhodné pro motory M3. Doporučoval jsem velmi stabilní olej SAE 10W-50.
Tady je něco, co jsem slíbil k těm rozborům:
Malé srovnání učiněné na základě laboratorních rozborů olejů Castrol viskozitní třídy SAE 10W-60
(rozbory provedeny v období srpen - září 2006)
Castrol Formula RS SAE 10W-60
Viskozita při -25°C: 6150 cP, při 40°C: 172 cSt, při 100°C 23,96 cSt, VI = 169
Jde o produkt na minerální bázi, pravděpodobně je použit hydrokrakovaný základový olej. Je podobný některým dalším ne-syntetickým olejům Castrol. Dle počítačové korelace IR spektra (FTIR) je blízký těmto olejům:
0.9982 Castrol RS 10W-60 (1/05)
0.9976 Castrol Formula RS 10W-60 (7/04)
0.9927 Castrol 0W-40 RS (3/03)
0.984 Castrol GPS 15W-50 (11/96)
0.982 Castrol SLX 0W-30
Castrol Edge Sport SAE 10W-60
na obalu se praví, že je "osvědčen při závodech pro vysoce zatěžované soutěžní motory" a "plně syntetický" a že "nahrazuje Castrol RS".
API SL/CF ACEA A3/B3/B4 (porovnejte s API SJ třídou níže uvedeného oleje - který si vybere laik? SL je přece vyšší standard, ne?)
Viskozita při -25°C: 5789 cP, při 40°C: 168 cSt, při 100°C 22,98 cSt, VI = 165
Minerální báze, pravděpodobně hydrokrakovaný olej. Přidána esterová složka ve velmi malém množství, přibližně 0,5%, možný též menší obsah PAO. Podobný nedávno testovanému oleji Castrol RS. Dle počítačové korelace vyšlo najevo, že vzorek NEMÁ hodnoty blízké oleji Castrol Edge "BMW M-Series" SAE 10W-60 - viz dále.)
Korelace ostatních produktů:
0.981 BP Visco 5000 (10/02)
0.979 Mobil super S 10W-40 (6/02)
0.978 Total Quartz 5W-40 (3/04)
0.963 Valvoline Synpower 5W-50 (8/00)
0.958 Castrol GPS 4T 10W-40 (11/00)
Ačkoliv tento produkt používá stejný obal jako Castrol Edge 10W/60 "BMW M-Series", (velmi elegantní plastové lahve v barvě zlaté metalízy) je od něho VELMI odlišný. Bylo by zajímavé znát ceny těchto dvou produktů, protože verze Edge Sport by měla být výrazně levnější. Používá hydrokrakovaný základový minerální olej, který sice dovoluje používání onoho magického slůvka "syntetický", přičemž náklady na surovinu jsou přibližně čtvrtinové oproti produktům, u nichž je použita plná PAO/esterová receptura.
Castrol Edge M SAE 10W-60
na obalu je uvedeno, že je určen "For special BMW M-Series engines", plně syntetický, API SJ/CF (SJ je přece níže než SL…)
Viskozita při -25°C: 4954 cP (velmi dobrý výsledek pro 10W, limit této třídy je 7000 cP - srovnejte s oběma ostatními oleji), při 40°C: 159,2 cSt, při 100°C 23,69 cSt, VI = 180
Tento olej je opravdová syntetika PAO/esterového typu. Velmi podobná původnímu Castrolu RS z 90. let, ze současných oleji FUCHS Silkolene PRO-S.
Dle počítačové korelace výsledků IR spektra NEMÁ vzorek hodnoty blízké oleji Castrol Edge Sport 10W/60 ani k testovanému vzorku Castrolu RS 10W-60.
0.968 Castrol Formula R 10W-60 (6/94)
0.967 Castrol GPS 10W-40 (12-92)
0.965 Castrol RS Superbike 10W-50.
0.959 Pro-S 10W-50
Tento produkt třídy SAE 10W-60 je prvním opravdovým syntetickým olejem špičkové kvality, který Castrol v posledních letech představil. Ve 90. letech vyráběli vysoce kvalitní produkty na PAO/syntetické bázi, ale zjevně u této firmy nastoupila potom výrazná úsporná politika, protože od roku 2000 je toto první 100% syntetika. Na firmu takového image, jaké kolem sebe Castrol soustavně vytváří, je to ovšem velmi tristní výsledek…
Dále bych chtěl ještě jednou zdůraznit, že mi přijde zvláštní, že olejové specifikace pro některé M3ky zahrnují oleje 10W-60, zatímco pro všechny ostatní motory BMW je běžné doporučení 5W-30. Tak propastný rozdíl mezi nimi ani v zatíženích, ani v tolerancích motorů, které by vyžadovaly takový nárůst viskozity oleje, prostě není. Olej 10W-60 je pro většinu moderních motorů příliš viskózní a je také více náchylný k degradaci střihem. Jak jsem zde již jednou napsal, kdybych měl volit olej do M3, byl by to Silkolene Pro S 10W-50, který je velmi střihově stabilní a teplotně odolný a svou viskozitu si udrží po celou dobu výměnného intervalu. Podíl esterové složky je u něho velmi vysoký, přitom cenově je příznivější než Castrol (a to i ve srovnání s "minerálním" RS nebo Edge Sport). Není divu - rozsáhlé reklamní masáže v médiích a podporu motosportu je přece třeba zaplatit.