Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

katalyzator vs. rezonator

Vše o E21, E30, E36, E46, E90/E91/E92/E93, F30/F31/F32/F33/F34/F36
Zpráva
Autor
kenny46
Registrovaný
Příspěvky: 70
Registrován: stř 18.08.2010 00:00

#1 Příspěvek od kenny46 »

zdravim, mam vysipany katalyzator na moji e36 316i. Novy kupovat nebudu, pac stoji cca 8-10tk, takze bud tam hodim rezonator nebouniverzalni kat. Co je podle vas lepsi? Ja s tim nemam zadne zkusenosti.
Uživatelský avatar
paveld
Registrovaný
Příspěvky: 3141
Registrován: pát 25.05.2007 00:00
Bydliště: Praha-západ
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od paveld »

Jak se to vezme. Z pohledu výkonu je lepší rezonator, z pohledu emisí je lepší katalyzátor. Vyber si :-).
Paty
Registrovaný
Příspěvky: 1011
Registrován: pát 27.02.2009 01:00

#3 Příspěvek od Paty »

a nebo ohledně výkonu... trubku :D samozřejmě ti to bude víc řvát=žrát
MattyX Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 12846
Registrován: pát 18.01.2008 01:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od MattyX Moderátor »

katalizátor i rezonátor na origo výfuku je ... kat pryč ano , proč ne , univerzalka nemá smysl , vydrzi opravdu nic , viz bosaly na 540 playera (1 mesic a ucpaný :lol:) atd. misto katu trubku ano , ale rezonator na vyfuku musi zustat , nejlepe pokud je koncovej tlumic zalozen na principu rezonatoru tak cely stred nahradit trubkou a koncovej tlumic v podstate rezonator :) pak to funguje nejlíp ;)
E30 328i Coupe M20 M-technic II
E46 M3 SMG - žlučník
E91 335i N54B30 - pracant :)
E70 3.0d - mamacar

Motorsport Matoušek - BMW ///M Service & Performance
Paty
Registrovaný
Příspěvky: 1011
Registrován: pát 27.02.2009 01:00

#5 Příspěvek od Paty »

Ahoj tady přidávám odpornej popis výfuku a vše co k němu patří!!!!

Makal jsem na tom celej den, tak Vám udělám radost a něco Vás naučím

Teorie Výfuku

Viděli jsme příliš mnoho dezinformací ohledně teorie výfuku. Jaký typ dezinformace? Pro začátek, je zde mnoho lidí zastávající názor „větší je lepší“. Mluvíme o průměru výfukových potrubí . Dokonce i redaktoři známých časopisů směle prohlašují věci jako: „Pro auto s turbomotorem, nenajdete výfukové potrubí, které by bylo příliš velké". Také pojmy jako "zpětný tlak" a tvrzení, „Motor potřebuje zpětný tlak aby fungoval správně" Nás vedou špatnou cestou.

Začněme od začátku. Co je výfukový systém? Hloupá otázka? Ne jen stěží. Výfukový systém má několik funkcí.
Mezi nimi jsou:
1) Odvod Horkých a škodlivých plynů pryč od motoru
2) výrazně snížit hluk vycházející z motoru
3) V případě moderních automobilů, snížit emise výfukových plynů.

Hardware

Aby jste si utvořili opravdu dobrou představu, co tvoří výfukový systém, Začněme s tím, čím procházejí výfukové plyny aby se dostaly ven od motoru.

Po tom co je vaše směs (vzduch / palivo)zapálena, zřejmě zde zůstanou nějaké zbytky skládající se z nespálených uhlovodíků (paliva), oxidu uhelnatého, oxidu siřičitého, oxidů dusíku, oxidu siřičitého, fosforu a občas molekuly těžké kovy, jako je olovo nebo molybden. To vše je v plynné formě a pod velkým tlakem vytlačováno pístem do výfukových svodů. Ty budou také teplejší. (Koneckonců, byl to výbuch směsi (vzduch / palivo), ne?) výfukové potrubí je obvykle vyrobeno z litiny a jeho hlavním účelem je svedení výfukových kanálů do jednoho, takže nemusíte mít čtyři trubky od výfuku v zadní části vašeho Civica.

Výfukové svody obvykle dosti omezují proudění plynů a tím dochází ke značné ztrátě výkonu, protože písty musí vykonat více práce aby dostaly plyny ven. Proč se tedy prakticky každý nový automobil prodává s takovými svody? Protože jsou levné na výrobu, a snadno se instalují. Opravdu levné. Opravdu snadné. Jako já.

Výfukové svody, lze rozlišit na dva druhy. Originál sloužící pouze ke svedení spalin do jedné trubky, pak aftermarket upravené, které slouží pro dosažení maximálního výkonu.Proudění plynů je stejné jako proudění kapalin, proto zbytečně ostrá hrany a ohyby brzdí proud výfukových plynů. Je důležité, aby vnitřek výfukového potrubí měl kvalitní povrch. Aftermarket upravené svody mohou pozměnit charakteristiku motoru v závislosti na konstrukci. K detailům úprav se dostaneme později.

Výfukové plyny, které projdou svody proudí kouskem trubky a pak se dostávají do katalyzátoru. Hlavním úkolem katalyzátoru je dosažení vhodných emisí. Ve většině autech působí jako dobrý tlumič a dává zvuku výfuku hlubší tón.

Existuje mnoho samozvaných mistrů techniků (SMT), kteří tvrdí lidem, že odstraněním katalyzátoru dosáhnete vysokého výkonu. O tom lze diskutovat. Z našich zkušeností je vidět, že odstraněním katalyzátoru moc koní vážně nezískáte. Může být ohodnoceni pokutou, či neprojitím stk. Pokud máte systém řízení motoru OBD II tak na vás bude blikat otravná kontrolka.

Po projitím katalyzátoru, jdou spaliny trubkou do tlumiče, nebo skupiny tlumičů nebo rezonátorů.

Výfukové plyny opouští motor za velmi vysokého tlaku. Určitě si dokážete představit jak by bylo hlasité a přitahující pozornost policie, když by jsme nechali plyny vycházet do rovnou z výfukových kanálů. Stejný důvod jako je hlasitý výstřel z pistole, tak je hlasitý výfuk motoru. Určitě to je fajn se projíždět po ulici s testosteronem produkují, zvětšující hrudník řev 150 dB vycházející z vašeho auta.

Opět se najdou SMT, kteří budou tvrdit: „Výfuk Borla dělá kilowatty“ nebo „Motor potřebuje zpětný tlak, aby běžel správně“ nesmysl. Tlumič udělá asi tolik koní, jakože Kojot Wilda chytí Ptáka Uličníka. Jakýkoliv technik, který má zkušenosti s měřením výkonu motoru, vám poví, že nejlepší tlumič je žádný tlumič.
Tlumič může pracovat třemi různými způsoby: pohlcení, omezení a odraz. Tlumič může používat jednu nebo všechny tři metody ke snížení hluku, který tak dráždí policii.

Pohlcení

Metoda pohlcování je nejmíň účinná, ale má značnou výhodu že nejméně brzdí proudění plynů. Dobrý příklad těchto tlumičů je u GReddy BL řada, Dynomax a Ultraflow. Tento způsob je také nejjednodušší. Výše jmenované tlumiče používají jednoduchou konstrukci děrované trubky v obalu s prostorem vyplněným drátěnkou nebo skelným vláknem. Je to podobné dělání děr do výfuku a následné balení izolací. Pěkné co?

Další způsob absorpčního tlumiče jak zlikvidovat hluk je složitější. Například Hooker Aero Chamber tlumič, je průchozí, ale uvnitř je komora, která je mnohem větší než zbytek tlumiče. Tato konstrukce pohltí více hluku než průchozí perforovaná trubka. Tím jak plyny proudí do velké komory tak se velmi zbrzdí. T jim dává více času dostat se do izolace a dochází k většímu pohlcení hluku. Pak přecházejí zpět do trubky a vesele dál na konec.

Omezení

Není potřeba moc odborných znalostí, aby každý pochopil o čem je řeč. Hlavně jsou nejlevnější na výrobu a jednoduché na konstrukci. Právě proto jsou skoro všechny sériové tlumiče založeny na omezení. Nezdržíme se u těchto tlumičů déle než, pokud takový máte, tak se není čím chlubit.

Odraz

Tento tlumič je zřejmě nejnáročnější na výrobu. Často se kombinuje se zásadami pohlcování, aby bylo dosaženo co nejlepšího tlumiče. Jestli si vzpomenete na matematiku, jak se dvě čísla vzájemně vyruší tak na tom je založen tento tlumič. Zvuk je vlna, když se střetnou dvě vlny tak se vzájemně vyruší a vznikne trochu tepla.

Jak to vlastně funguje ?

Aby jste plně pochopili, jak tlumiče a svody fungují, musí být obeznámeni s dynamikou ve výfuku. Výfukové plyny nepocházejí z jednoho souvislého proudu. Výfukové plyny proudí, pak se zastaví, pak opět proudí, tak jak se otevírá výfukový ventil. Čím více válců máte, tím se zkracuje doba mezi jednotlivými pulsy. Pamatujte si, že ten „puls“ pohybující plyny, vychází z většího tlaku než v okolní atmosféře. Střed pulsu je skoro stejný jako okolní tlak a konec je dokonce ještě nižší. Je to tak nízké, že to je skoro úplné vakuum. Diferenční tlak je to co udržuje pohybující se puls.Teď už víme že tok výfukových plynů se skládá z jednotlivých pulsů. Můžeme to využít pro popohnání plynů na konec výfuku.

Protiklady se přitahují, proto nízký tlak na konci jednoho pulsu, přitahuje vysoký tlak na začátku dalšího pulsu. Dalo by se říci, že každý puls k sobě přitahuje ten další. To je právě to super na upravených svodech. Ty nám dovolují natáhnout pulsy a nechat je, aby každý táhnul ten další. Vsadím se, že tohle jste nevěděli. Tím se nabízejí další otázky, protože motor pracuje v různých otáčkách a tím dochází že jednotlivé pulsy nemáme ideálně v řadě za sebou (myšleno rozestupy mezi nimi). To je důvod použití svodů do Y (4-2-1,6-2-1) nebo 4-1 atd. Většina svodů na Hondy je dělaná tak, aby produkovaly výkon ve vysokých otáčkách obvyklý rozsah 4500 – 6500 ot./min. A dobrý 4-1 svody jsou ideální pro vysokootáčkový koně, o kterých jste vždycky snili. K čemu jsou tedy dobré sériové svody ? kromě ukotvení loďky u břehu? Když se nad tím zamyslíte, uvědomíte si že sériové svody jsou dobré v brzdění proudu spalin, splácnutí pulsů dohromady a slušný točivý moment v nízkých otáčkách. Je dobré vědět, že i přes moment v nízkých otáčkách, nejsou tyto svody nejlepší celkovým řešením, protože motor musí vykonat více práce aby těmito svody prohnal výfukové spaliny. Upravené svody díky tomu, že pulsy se přitahují navzájem tak doslova předchozí puls vytáhne z válce více spalin, tím je možnost do válce nasát více čerstvého vzduchu v dalším sacím zdvihu a dochází k lepšímu prohoření směsi a tím vzrůstá i výkon. Představte si že vaše Integra má v 8000 ot/min 280 půlzů za sekundu. Je tu mnohem více co zíkast, minimalizováním ztrát při vytlačování spalin, v takovém nasazení, než se zabývat lazením kroutícího momentu někde na začátku spektra otáček.

Obecné zásady ohledně svodů

Bezpochyby můžete vidět spoustu různých svodů ve vašem místním obchodu. Pouhým okouknutím těžko stanovíte optimální rozsah otáček pro ty které svody. Obecně lze říci, že pro vysoké otáčky jsou lepší svody s kratším primárním potrubím většího průměru. Delší a užší primární potrubí vám lehce zlepší spotřebu paliva a bude se vám líp jezdit běžně na ulici. Čtyřválcové motory běžně užívají svodů kde je sveden první s čtvrtým (někdy třetím) válcem a druhý se třetím (někdy čtvrtým) válcem do Y.

Přidávají tlumiče výkon?

Odpověď je prostá, NE! Nejlepší tlumiče dokážou pouze to samé co svody, aby pomohli překonat ztrátu v podobě zpětného tlaku. Ještě jsem neviděl motor, který by s tlumiči měl vyšší výkon než motor se svody a průchozí trubkou.

Rezonátory

Na vaší soustavě výfuku můžete vidět, cosi připomínající mini tlumiče. To je Helmholtzův rezonátor, podobný pohlcovači plamenů (glasspack). Rezonátor neobsahuje žádnou výplň tlumící zvuk, to je hlavní rozdíl. Tlumení probíhá pomocí odrazů (rezonance, jak příznačné). Jak je rozlišit? Cvrnkněte prstem do rezonátoru uslyšíte čisté „ping“, zatímco glasspack vydá , jednotvárné plné klepnutí.

Turbodmychadla

Další věc co můžete najít na svém výfuku je turbodmychadlo, konkrétně turbína. Pokud je to váš případ, tak vám závidím.
Turbodmychadlo představuje odpor a zpětný tlak. To dělá výfuk o něco tišší. Všechna pravidla stále platí a tlumiče teď fungují opravdu dobře. Jedna z tlumících metod je omezování, turbodmychadlo je právě tahle. Proto tlumiče na Turbo motoru nepotřebují tolik tlumit, část práce obstarává turbodmychadlo.

Potrubí

Jsou tu i „zkušení“ závodníci, kteří tvrdí: „Větší výfuk je lepší výfuk“ Hahaha … NE!

Jak bylo řečeno, výfukové plyny jsou horké. My bychom chtěli horký celý výfuk. Ptáte se proč ? protože horký vzduch je lehčí než studený. Ve velkém výfukovém potrubí budou spaliny proudit pomaleji a budou mít více času se ochladit. Předimenzované potrubí má za následek narušení systému a průběhu pulsů z našich svodů a celé snažení je to tam. Dobré je odizolovat celý výfuk termo páskou, nebo jiným izolačním materiálem, ale kromě díry v peněžence to takový efekt na autě pro běžné ježdění nemá. S Rostoucím výkonem roste i průměr potrubí, ale neznáme přesný průměr, protože existuje právě příliš proměnných veličin. Teplota výfuku nezávisí na druhu plnění motoru, jako občas někdo říká, ale na časování, jiskře a poměrem směsi (benzín/vzduch). Limitující je prostor našeho auta, tomu se přizpůsobuje výfuk. Je důležité zvážit jestli, to jen hezky vypadá, nebo to plní námi požadovanou funkci.
noname
Registrovaný
Příspěvky: 534
Registrován: sob 12.05.2007 00:00
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od noname »

Paty píše:Ahoj tady přidávám odpornej popis výfuku a vše co k němu patří!!!!

Makal jsem na tom celej den, tak Vám udělám radost a něco Vás naučím

Teorie Výfuku


Hujer je tady někdo jiný, ale i tak. Je to tak rok, co jsem si četl tento článek a aplikoval ho v praxi :) http://www.fiatcoupe.cz/rady-navody/vyf ... -fakta-1-/
Paty
Registrovaný
Příspěvky: 1011
Registrován: pát 27.02.2009 01:00

#7 Příspěvek od Paty »

:lol: :lol: :lol: je to kopie co jsem našel... aby jsi o tom každej udělal obrázek! Z Honda klubu ....

a jak jsi s praxí dopadl?
noname
Registrovaný
Příspěvky: 534
Registrován: sob 12.05.2007 00:00
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od noname »

z "mrtvé" 323 je uplně jiné auto :)
bibikuba
Registrovaný
Příspěvky: 1290
Registrován: čtv 22.07.2010 00:00
Bydliště: PRAHA A OKOLÍ.

#9 Příspěvek od bibikuba »

tak jsem se teda taky poučil a mám možná nevhodnou otázku protože pro spoustu lidí neni TDS motor do auta :lol: ale přesto se ptám :lol: mám teda E36 TDS a musel jsem vykuchat kat protože byl úplně KO,samozřejmě že jsem vykuchal tu ker.vložku a obal tam nechal-ted to řve jako prase a to mě štve...Novej kat určo pořizovat za ty prachy nebudu,neorigo asi nevydrží ale chci to nějak odhlučnit aby to tak neřvalo tak jsem přemejšlel tam nandat místo toho katu bud středovej tlumič ze staršího modelu nebo tam nandat nějakej obyč.univer.tlumič-nechci ale aby to bylo dole zas úplně mrtvý jako když tam byl kat..Má někdo nějakou radu či doporučení od jakýho výrobce nabrat vejfuk aby něco vydržel :roll: :roll:
Paty
Registrovaný
Příspěvky: 1011
Registrován: pát 27.02.2009 01:00

#10 Příspěvek od Paty »

průchozím tlumičem nic nezkazíš= když se přes něj koukneš tak vidíš skrz...
Uživatelský avatar
Hanz Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 6214
Registrován: úte 16.07.2002 00:00
Bydliště: 335i

#11 Příspěvek od Hanz Člen Klubu »

noname píše:
Paty píše:Ahoj tady přidávám odpornej popis výfuku a vše co k němu patří!!!!

Makal jsem na tom celej den, tak Vám udělám radost a něco Vás naučím

Teorie Výfuku


Hujer je tady někdo jiný, ale i tak. Je to tak rok, co jsem si četl tento článek a aplikoval ho v praxi :) http://www.fiatcoupe.cz/rady-navody/vyf ... -fakta-1-/

nic to nemeni na tom, ze ten clanek psal nekdo s velmi omezenyma znalostma a vyjadrovacima schopnostma, ctenar musi mit dost znacne znalosti, aby pod "prazdnym heslem" nasel realnej zaklad... a par z tech tvrzeni nejsou pravda ani smykem...
“Ability is what you're capable of doing.”
zverbo
Registrovaný
Příspěvky: 1496
Registrován: pát 11.02.2011 01:00

#12 Příspěvek od zverbo »

noname píše:z "mrtvé" 323 je uplně jiné auto :)


Nafotim cely system ako to mam prerobene poslem video zo sprintu pred a po uprave!!! Uznate sami aka zmena!!!
kubikula420
Registrovaný
Příspěvky: 1042
Registrován: stř 04.03.2009 01:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od kubikula420 »

a jak to teda je ja mam misto katu jen rouru a pak koncovej dil vejfuku ale ma to takovej divnej zvuk co teda radite rezanotar?
stenlie
Registrovaný
Příspěvky: 351
Registrován: sob 09.02.2008 01:00
Bydliště: Šumperk
Kontaktovat uživatele:

#14 Příspěvek od stenlie »

a co takhle závodní katalizátor ? rozumný průtoky spalin a přitom emise ok ?
kubikula420
Registrovaný
Příspěvky: 1042
Registrován: stř 04.03.2009 01:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od kubikula420 »

emise jsou mi jedno
kenny46
Registrovaný
Příspěvky: 70
Registrován: stř 18.08.2010 00:00

#16 Příspěvek od kenny46 »

takže tam dám rezonátor a nějakej "sportovní výfuk" a kašlu na to :D
zverbo
Registrovaný
Příspěvky: 1496
Registrován: pát 11.02.2011 01:00

#17 Příspěvek od zverbo »

Celemu svetu su emisie ukradnute, 60% aut nesplna emisie!!!
Corp
Registrovaný
Příspěvky: 23
Registrován: sob 29.11.2008 01:00

#18 Příspěvek od Corp »

na emise sere pes, by to musel dodržovat celej svět, aby to mělo smysl...
kjuba
Registrovaný
Příspěvky: 47
Registrován: stř 10.11.2010 01:00
Bydliště: Trutnov

#19 Příspěvek od kjuba »

zverbo píše:
noname píše:z "mrtvé" 323 je uplně jiné auto :)


Nafotim cely system ako to mam prerobene poslem video zo sprintu pred a po uprave!!! Uznate sami aka zmena!!!
Mohl bys mi to prosim poslat,docela by me to zajimalo :)
mequi
Registrovaný
Příspěvky: 933
Registrován: stř 14.10.2009 00:00
Bydliště: Mlada Boleslav - ŠKODA City

#20 Příspěvek od mequi »

Zdravím vespolek. :D
Mám asi problém související s touto tematikou. Na posledním měření emisí to bylo o hubu s emisemi, ale prolezl jsem. Taky auto dost smrdí.
Chci zachovat katalyzátor abych nemusel řešit STK "načerno" a taky kvůli spotřebě. Myslíte, že tohle by byla dobrá náhrada? http://www.sportovniautodoplnky.cz/univ ... ry-walker/
Má s tímto produktem někdo zkušenost?
Jinak auto jezdí normálně, spotřeba dálka cca 8 až 8,5/100 když se snažím. M50B20
Odpovědět