co se nafty týče, tak tam je to složity,
většina benzínek (resp naftěnek) bere naftu z Kralup nebo tam někde
no a všechna nafta teče ze stejnyho kohoutku, každá firma jako Shell a OMV apod má svou unimobunku, tam mají schovaná aditiiva, když přijede řidič, naleje do cisterny např 2 kýble aditiva a pak dotankuje naftou, tzn že je jedno jeslti člověk bere u Shell v Praze a nebo ve družstve v Horní dolní, nevýhoda toho družstva je ta že člověk neví jak maj čisty nádrže jestli po cestě něco nedomíchály, i když většinou se přimíchává LTO a to je pro ty motory snad ještě lepší jak nafta.
největší problém nafty sou biosložky, u nafty je to ted tuším 6 procent co sou dodavatelé povinní nalít, ale nemyslete si že někdo míchá přesně 6 procent do každé cisterny, je spousta čerpaček co třeba pošle 4 cisterny bez biosložky a pátou namíchá 24 procentama, objem tim splní, zákon taky a vše je v pořádku, ale moderní diesely nedej bože s pieozovstřikama tím trpí jako prase, viděl jsem nějaké výsledky a 30ti procentní čísla nebyli nic neobvyklého. ostatně taky některé benzínky prodávaj naftu bez biosložky, jak je to možné?? jednoduše, prostě u jiného stojanu prodávaj bud samotnou bionaftu nebo naftu co má 30 procent.
už prostě nežijeme v době SDI kde když se nezadřelo čerpadlo kouskama hranolků tak to jezdilo furt na cokoliv.
když se člověk podívá na tu technologii, schávně tady srovnám dvě E65, konkrétně 730D a 745i
- výkon - 170 resp 245kW
- vstříkování - dvě čerpadla resp jedno čerpadlo
- vstřikovací tlak 2000 bar vs 3 bary, tomu odpovídá i cca 1000x menší průměr otvoru v tryse a 1000x větší náchylnost na palivo ve vstřiku
- recirkulace spalin EGR ventilem včetně sazí zpět do sání vs žádná recilrkulace
- přeplnování motoru turbodmychadlem cca 100tisic otáček, mazané a chalzené oleje, vs žádné přeplnování
- řemenice na klice chycená přes gumu vs pevná kovová řemenice
- katalyzátor a filtr DPF vs pouze katalyzátory
- vzduchové podtlakové silentbloky motoru vs kus kovu a gumy
- klapky v sání vs rotační disa systém
- velké vibrace způsobené chodem motoru vs skoro žádné
- tlak ve válcích cca 30 bar vs tlak cca 10 bar
z toho si člověk muže udělat obrázek aniž by tomu musel rozumět.