Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

Automat - doplnění oleje u E34

Vše o E12, E28, E34, E39, E60/E61, F07, F10/F11, G30/G31
Zpráva
Autor
risus525tds
Registrovaný
Příspěvky: 16
Registrován: ned 11.09.2005 00:00

#1 Příspěvek od risus525tds »

Vím, že se to tady asi již mnohokrát řešili, ale přesto. Byl by někdo schopný mi poradit, jak a kudy mám dolít (doplnit) olej do automatické převodovky u svého 525 tds E34?
Je to ta převodovka 5 stupňová, bez měrky oleje, s výpustným šroubem dole uprostřed na 18 imbus

Včera jsem hledal marně, našel jsem akorát zezadu vpravo nahoře plnící zátku (na 6 imbus), ale tou mi to naplnit nešlo, jelikož je zevnitř nějaký kolíček a gumové těsnění.

Tak nevím, jestli nemá třeba být motor nastartovaný a zařazena nějaká rychlost nebo jak to tedy je.

Díky moc všem za užitečné rady.
Misanek
Registrovaný
Příspěvky: 1805
Registrován: pon 07.04.2008 00:00

#2 Příspěvek od Misanek »

Prosim tě, že se do toho hned hrneš, rozebíráš převodovku a vůbec nevíš co a jak. Já bych si teda dřív pozjišťoval infromace než se na to takhle bezhlavě vrhnul :D Nicméně k věci:

Olej se kontroluje a doplňuje tak, že se v první řadě musí kontrolovat při běžícím motoru a voliči v poloze P Dolévací a zároveň jako kontrolní bod funguje právě to zapuštěné veliké víčko na tu 18 imbus. Ten odšroubuješ a budeš dovnitř cpat tak dlouho olej, dokud ti nezačne zpět vytékat tímto otvorem. Je to poněkud nešikovné, ale bohužel, takto to kluci vymysleli :roll:

Naopak výpustný šroub je zase v přední části vany ten malý torx, kdybys někdy chtěl dělat výměnu.

Snad jsem ti dostatečně poradil.
Nezapomeň - základ je mít nastartovaný motor při kontrole hladiny a hlavně taky je potřeba mít ten správný olej :wink:
pepino5xx
Registrovaný
Příspěvky: 2506
Registrován: úte 15.04.2008 00:00
Bydliště: Brno

#3 Příspěvek od pepino5xx »

O zahřátí snad psát nemusím, předtím ještě projet všechny polohy voliče.
Misanek
Registrovaný
Příspěvky: 1805
Registrován: pon 07.04.2008 00:00

#4 Příspěvek od Misanek »

Jn, na to jsem zapoměl :oops: Olej by měl být zahřátý na provozní teplotu. U kontrolního bodu je tuším napsaná na vaně teplota cca 55 stupňů nebo tak se mi zdá...
Misanek
Registrovaný
Příspěvky: 1805
Registrován: pon 07.04.2008 00:00

#5 Příspěvek od Misanek »

pepino5xx píše:předtím ještě projet všechny polohy voliče.
Ono když se při stojícím vozidle a převodovce v režimu E (asi i S) projedou veškeré polohy voliče, tak dle mého je to stejně k ničemu, jelikož stejně převodovka má zařazeno furt za 1, takže je to teoreticky jedno, ne? Až po přepnutí na zimní režim se při změně kvaltu na voliči fyzicky přeřadí i rychlost nehledě na to, jestli auto nějaký pohyb vykonává či nikoliv. Já vím, že se to tak dělat má, nechci aby jsi to chápal tak, že zpochybňuji tvoje tvrzení :wink: a samozřejmě s ním souhlasím.

Nicméně já to při výměně oleje dělám tak, že doliju olej doplna, pak motor natočím a na voliči zařadím D, projedu všechny polohy, pak dám N, přepnu na zimní režim a jedu od 2 do čtyřky a pokaždé nechám zařadit příslušný kvalt, pak dám P a jdu pod auto za běžícího motoru doplnit olej. Možná dělám zbytečnou práci navíc, ale nějak mi to přijde logičtější, když ty kvalty jsou ve skutečnosti opravdu zařazeny. Pokud je to pouze moje mylná doměnka, budu velmi rád, jestli mi ji někdo vyvrátí smyslupnýma argumentama :wink:
pepino5xx
Registrovaný
Příspěvky: 2506
Registrován: úte 15.04.2008 00:00
Bydliště: Brno

#6 Příspěvek od pepino5xx »

Když máš auto na zvedáku, dáš D a přidáš plyn, auto řadí nahoru a "jede".
Prostě aby zařadil i 5., jako jestli máš režim E nebo S je úplně jedno, a pak na poFL automatech ani vložka není (V8 automat).
Misanek
Registrovaný
Příspěvky: 1805
Registrován: pon 07.04.2008 00:00

#7 Příspěvek od Misanek »

Jo taak, tak to je jiná :D Bohužel mám jenom montážní jámu, takže se zvedák nekoná :(
pepino5xx
Registrovaný
Příspěvky: 2506
Registrován: úte 15.04.2008 00:00
Bydliště: Brno

#8 Příspěvek od pepino5xx »

Pokud sice projedeš všechny polohy voliče ale auto ti pořád stojí a "nejede", tak nevím jak ty ventilky a kanálky a hejblátka zaplníš olej apod..
Misanek
Registrovaný
Příspěvky: 1805
Registrován: pon 07.04.2008 00:00

#9 Příspěvek od Misanek »

A olejové čerpadlo v převodovce dělá co? :lol:
pepino5xx
Registrovaný
Příspěvky: 2506
Registrován: úte 15.04.2008 00:00
Bydliště: Brno

#10 Příspěvek od pepino5xx »

Jasný, ale ty ventily nejsou všechny pořád otevřené, pokud nezařadí všechny kvalty, neprotáhne se olej všude.
Ale tohle už řešíme do detailu 8)
Misanek
Registrovaný
Příspěvky: 1805
Registrován: pon 07.04.2008 00:00

#11 Příspěvek od Misanek »

pepino5xx píše:Ale tohle už řešíme do detailu 8)
Tak za to jsem já naopak rád, přecejenom minimálně mně pomůže ještě lépe chápat tyto systémy to, že se probírají různé stavy do detailu :wink:

pepino5xx píše:Jasný, ale ty ventily nejsou všechny pořád otevřené, pokud nezařadí všechny kvalty, neprotáhne se olej všude.
Právě proto jsem řikal, že přepínám převodovku do zimního režimu, při kterém je schopná převodovka i při stojícím vozidle zařadit téměř všechny kvalty (kromě pětky) na základě požadavků obsluhy, tzn. když přentu na zimní režim a na voliči nastavím trojku, převodovka tu trojku zařadí. Totéž se děje i u dvojky a čtyřky.

Probírám to právě z toho důvodu, abych kdyžtak zjistil jestli dělám něco špatně a případně se poučil, rozumíš :wink: Taky nejsem vševěd a člověk se pořád učí
Uživatelský avatar
Blackie Člen Klubu
Člen Klubu
Příspěvky: 2683
Registrován: úte 19.02.2008 01:00
Bydliště: Liberec

#12 Příspěvek od Blackie Člen Klubu »

A není lepší tam ten olej dolejt,tak jak píšete-dokud nezačne chcát ven... Venku to v klidu projet a pak na zvedáku okouknout,popřípadě dolejt..
Obrázek
BMW E34 540iA :-) E65 745i :D
kalashnikow
Registrovaný
Příspěvky: 149
Registrován: úte 14.06.2011 00:00

#13 Příspěvek od kalashnikow »

Co já vím, olej se má dolévat při 40 C teplotě, určitě ne provozní (která je vyšší než 55 C) ale ani při 55 C, alespoň mi to tak řekl člověk, co celý život dělá BMW. Ten olej má velkou objemovou teplotní roztažnost.
Misanek
Registrovaný
Příspěvky: 1805
Registrován: pon 07.04.2008 00:00

#14 Příspěvek od Misanek »

Prostě hlavně jsem jasně napsal, že na vaně u kontorlního šroubu je napsaný teplotní rozsah, tečka.


A narovinu - to mi chceš jako říct, že olej bude (i v origo) servisu někdo přesně měřit, jestli má 40° a pokud je mít nebude, tak ho budou ohřívat (čekat na ochlazení)? Neblbni :lol: Prostě jak je ohřátý (převodovka začne zamykat měnič), tak klidnou jízdou dojedu do garáže a kontroluju. Ty voe, ještě laborovat s tím aby měl přensně 40°, to už je k smíchu :lol: a dohadovat se tu o rozdílu 15° C? No comment... :lol:
kalashnikow
Registrovaný
Příspěvky: 149
Registrován: úte 14.06.2011 00:00

#15 Příspěvek od kalashnikow »

Nevím, jakýho máš ty servisáka a nevím, co je k smíchu na tom, že se věci provedou tak jak mají.

Když mi ten člověk doplňoval olej, řekl mi, ať mu auto přivezu v čas X:X a že se k tomu dostane až za pár hodin, mezi čímž auto (olej) vychladne a pak teprve to doléval. Problém je v tom, že když je to zahřáté jízdou tak tam pak nic nedoleješ, vzhledem k tomu, že olej je maximálně rozepjatý a tedy ani nezjistíš, kolik toho tam chybí, takže na té teplotě opravdu něco bude.

To bys to tam jako lil a zároveň by ti to teklo ven ? :)
Misanek
Registrovaný
Příspěvky: 1805
Registrován: pon 07.04.2008 00:00

#16 Příspěvek od Misanek »

Servis si dělám sám a právě proto je mi i jasné, že dohadovat se tady o rozdílu teplot 15° C je k smíchu :wink:
kalashnikow
Registrovaný
Příspěvky: 149
Registrován: úte 14.06.2011 00:00

#17 Příspěvek od kalashnikow »

Dobře, tak až budeš víc lpět na přesnosti, zkus teploměr ;) s ním to k smíchu třeba nebude.
Tumon
Registrovaný
Příspěvky: 62
Registrován: ned 19.10.2008 00:00

#18 Příspěvek od Tumon »

Hlavně tam necpat ATFko :!: :lol:
lubomt1
Registrovaný
Příspěvky: 10
Registrován: ned 03.02.2013 01:00

#19 Příspěvek od lubomt1 »

Tumon píše:Hlavně tam necpat ATFko :!: :lol:

?
Tumon
Registrovaný
Příspěvky: 62
Registrován: ned 19.10.2008 00:00

#20 Příspěvek od Tumon »

lubomt1 píše:
Tumon píše:Hlavně tam necpat ATFko :!: :lol:

?

Čemu nerozumíš :?: ATFko do téhle převodovky prostě nepatří :!:
Tohle tam patří:
Esso/Mobil ATF LT 71141 1L automat
Odpovědět