skautik píše:
![]()
![]()
hahaha, a to predpokladam, ze to bude 3.0d, ne?
kdyz to ctu podruhe, mam pocit, ze podle dotycneho je chip tuning takovej ten powerbox pro TDI motory)
http://obd.ec.cz/PowerBox/
no! takze trocha teorie:
v nasem pripade se jedna o naftu. nafta je palivo velice vyhrevne, ale motor jak ho zname dnes neni schopny vyuzit ani polovinu uvolnene energie. vetsina energie se vytraci jako nevyuzite teplo. u dieselovych motoru problem spociva v pomalem a nedokonalem horeni nafty diky nedostatecnemu mnozstvi vzduchu. doba horeni je neumerne dlouha vuci cyklu chodu motoru. tim dochazi k uniku velkeho mnozstvi energie v podobe tepla do okoli.
tak by to vypadalo u nepreplnovaneho motoru, kam vzduch neni nucene privaden.
aby nedochazelo k takovym ztratam a aby se dosahlo lepsiho vykonu motoru, bylo vymysleno zarizeni vyuzivajizi ono unikajici teplo a promenujici ho v energii vyuzitelnou ve prospech vykonu motoru - turbo.
co to turbo vlastne je? je to jednoduche lec na vyrobu narocne zarizeni, pracujici pri velmy vysokych otackach.
VELMI zjednodusene: sklada se ze tri casti:
1) "komora" kudy odchazi plynne produkty spalovani o velmi vysoke teplote a tlaku;
2) "komora" kterou proudi cerstvy vzduch do motoru;
3) turbina - osa spolujici dva "vetraky". jeden je v "prvni komore" a druhy v "druhe komore".
jak to funguje? plynne splodiny vychazejici z motoru roztaci v "prvni komore vetrak". ten pres osu roztaci "druhy vetrak v druhe komore". ten tak vhani pod vysim tlakem cerstvy vzduch do motoru. tak dochazi k vyhodnejsim podminkam pro horeni nafty. dochazi k leprimu, rychlejsimu horeni = vyssi vykon a mensi ztraty energie.
takze logicky uz vime ze s turbem ve valcich zrejme bude vyssi tlak. tudiz material ze ktereho je motor vyroben musi byt schpen tomu tlaku dlouhodobe celit. to znamena ze jeho hmornost roste n-nasobne. take vime ze hmotnost je treba redukovat a proto chytri technici od bmw vypocitali ze je treba presne tolik materialu aby dlouhobe celik presne takovemu tlaku....a pridali k tomu nejakou malou rezervu v pripade ze by buh vi co. jednoduse receno pri vyssim tlaku neni zaruky ze motor vydrzi co by mel a bude chodit tak jak ma.
dale je tu ono turbo. plati zde podobne zasady jako pro cely motor ale jeste je tu hacek ten ze si musime uvedomit pri jakych otackach a tlacich turbo funguje a jake ma rozmery. turbo je velmi choulostive. jeho konstrukce je spocitana s vysokou presnosti a nepocita se s zadnymi vetsimy vykyvy vstupnich hodnot. to znamena ze menit nastaveni turba je temer jiste jeho zniceni. (pozor! - toto plati pro dieselove motory. u nekterych benzinu existuje moznost nastavovani...)
... vse smeruje k tomu ze v pripade ze chceme delat vaznejsi upravy v chodu motoru v dieselovych motorech je nutne sahnout primo do ridici jednotky tak ze ji zcela preprogramujeme.chip tuning znamena pouze upravu nekterych vystupnich dat. vetsinou se jedna o zmenu casovani a mnozstvi paliva. nikdy ale, pokud je to seriozni zalezitost, se nesaha na chod turba pro predchozi duvody. powerboxy, pokud to nejsou pouze odpory jako v tom odkazu od skautika, jsou takovym odvarem chipu....
co se tyce meho dieseloveho trilitru.... 400 koni a 850 Nm je horni hranice, ktere lze dosahnout pri pouziti serioveho zapojeni dvou spickovych turbodmychadel Garret a celkoveho premapovani ridici jednotky. vykon 400 koni se dosahne navysenim momentu a jeho posunutim do vyssich otacek takze asi 580Nm pri 4800otyackach da 400 koni.... upravy se bodou tykat i prevodovohe ustroji a diferencialu.... bla bla bla
kouknete na http://www.antandpete.co.uk to auto jezdi, ma asi 300 koni a pres 700 Nm pri 3500 otackach.
sorry pokud to neni ctivy.....nejsem zadnej spisovatel, ale pouze fanda do vykonu....