Vítejte na novém fóru BMW Auto klubu České Republiky! Aktualizovali jsme a nyní jsme dostupní i z mobilu.

turbo-tlak

upravené vozy :)
Zpráva
Autor
srle
Registrovaný
Příspěvky: 921
Registrován: ned 01.05.2005 00:00

#21 Příspěvek od srle »

skautik píše:
:lol: :lol: :lol: hahaha, a to predpokladam, ze to bude 3.0d, ne? :lol:
kdyz to ctu podruhe, mam pocit, ze podle dotycneho je chip tuning takovej ten powerbox pro TDI motory :))

http://obd.ec.cz/PowerBox/


no! takze trocha teorie:
v nasem pripade se jedna o naftu. nafta je palivo velice vyhrevne, ale motor jak ho zname dnes neni schopny vyuzit ani polovinu uvolnene energie. vetsina energie se vytraci jako nevyuzite teplo. u dieselovych motoru problem spociva v pomalem a nedokonalem horeni nafty diky nedostatecnemu mnozstvi vzduchu. doba horeni je neumerne dlouha vuci cyklu chodu motoru. tim dochazi k uniku velkeho mnozstvi energie v podobe tepla do okoli.
tak by to vypadalo u nepreplnovaneho motoru, kam vzduch neni nucene privaden.
aby nedochazelo k takovym ztratam a aby se dosahlo lepsiho vykonu motoru, bylo vymysleno zarizeni vyuzivajizi ono unikajici teplo a promenujici ho v energii vyuzitelnou ve prospech vykonu motoru - turbo.
co to turbo vlastne je? je to jednoduche lec na vyrobu narocne zarizeni, pracujici pri velmy vysokych otackach.
VELMI zjednodusene: sklada se ze tri casti:
1) "komora" kudy odchazi plynne produkty spalovani o velmi vysoke teplote a tlaku;
2) "komora" kterou proudi cerstvy vzduch do motoru;
3) turbina - osa spolujici dva "vetraky". jeden je v "prvni komore" a druhy v "druhe komore".
jak to funguje? plynne splodiny vychazejici z motoru roztaci v "prvni komore vetrak". ten pres osu roztaci "druhy vetrak v druhe komore". ten tak vhani pod vysim tlakem cerstvy vzduch do motoru. tak dochazi k vyhodnejsim podminkam pro horeni nafty. dochazi k leprimu, rychlejsimu horeni = vyssi vykon a mensi ztraty energie.

takze logicky uz vime ze s turbem ve valcich zrejme bude vyssi tlak. tudiz material ze ktereho je motor vyroben musi byt schpen tomu tlaku dlouhodobe celit. to znamena ze jeho hmornost roste n-nasobne. take vime ze hmotnost je treba redukovat a proto chytri technici od bmw vypocitali ze je treba presne tolik materialu aby dlouhobe celik presne takovemu tlaku....a pridali k tomu nejakou malou rezervu v pripade ze by buh vi co. jednoduse receno pri vyssim tlaku neni zaruky ze motor vydrzi co by mel a bude chodit tak jak ma.
dale je tu ono turbo. plati zde podobne zasady jako pro cely motor ale jeste je tu hacek ten ze si musime uvedomit pri jakych otackach a tlacich turbo funguje a jake ma rozmery. turbo je velmi choulostive. jeho konstrukce je spocitana s vysokou presnosti a nepocita se s zadnymi vetsimy vykyvy vstupnich hodnot. to znamena ze menit nastaveni turba je temer jiste jeho zniceni. (pozor! - toto plati pro dieselove motory. u nekterych benzinu existuje moznost nastavovani...)

... vse smeruje k tomu ze v pripade ze chceme delat vaznejsi upravy v chodu motoru v dieselovych motorech je nutne sahnout primo do ridici jednotky tak ze ji zcela preprogramujeme.chip tuning znamena pouze upravu nekterych vystupnich dat. vetsinou se jedna o zmenu casovani a mnozstvi paliva. nikdy ale, pokud je to seriozni zalezitost, se nesaha na chod turba pro predchozi duvody. powerboxy, pokud to nejsou pouze odpory jako v tom odkazu od skautika, jsou takovym odvarem chipu....

co se tyce meho dieseloveho trilitru.... 400 koni a 850 Nm je horni hranice, ktere lze dosahnout pri pouziti serioveho zapojeni dvou spickovych turbodmychadel Garret a celkoveho premapovani ridici jednotky. vykon 400 koni se dosahne navysenim momentu a jeho posunutim do vyssich otacek takze asi 580Nm pri 4800otyackach da 400 koni.... upravy se bodou tykat i prevodovohe ustroji a diferencialu.... bla bla bla

kouknete na http://www.antandpete.co.uk to auto jezdi, ma asi 300 koni a pres 700 Nm pri 3500 otackach.


sorry pokud to neni ctivy.....nejsem zadnej spisovatel, ale pouze fanda do vykonu....
srle
Registrovaný
Příspěvky: 921
Registrován: ned 01.05.2005 00:00

#22 Příspěvek od srle »

ty vole! to jsem se nejak rozjel!
Speedy Čestný člen
Čestný člen
Příspěvky: 6815
Registrován: ned 05.10.2003 00:00
Bydliště: Praha

#23 Příspěvek od Speedy Čestný člen »

To je sice hezký, co tu píšeš, ale pokud zvýším množství paliva a ještě k tomu přidám jiný časování vstřiku, tak tím tomu motoru nepřidám tolik, jako když (nejlépe zároveň) zvýším tlak turba. To, že ten motor to nemusí dlouhodobě vydžet je věc jiná. Každá úprava motoru směrem k většímu výkonu z 99,9% snižuje jeho životnost.
srle
Registrovaný
Příspěvky: 921
Registrován: ned 01.05.2005 00:00

#24 Příspěvek od srle »

to prave neni pravda ze kazda uprava snizuje zivotnost motoru. nastaveni ktere si kupujeme od vyrobce je kompromisni reseni ktere bere v uvahu faktory jako je hluk a spotreba nebo splneni norem ktere jeste treba ani neprisly v platnost. dale se take pocita s nizsimi vyrobnimy naklady jako je treba pouziti levnejsiho oleje, mensi narocnost na vyrobu, coz pro vyrobce znamena nizsi pocet vadnych kusu neboli povest o vyssi kvalite a vydrzi jeho vyrobku. no proste je tu soubor vlastnosti ktere se do toho serou proto aby byl uspokojen co nejvetsi pocet potencionalnich zakazniku... samej kompromis. to je v poradku pro cloveka ktereho nezajima maximum, ktere je mozne dostat z jeho auta. pro cloveka ktereho zajima vykon auta je spotreba hluk atd. faktorem vedlejsim a neni to co sledujeme. takze zjednodusene receno se dostavame k tomu ze na ukor tichosti motoru, jeho spotreby a bla bla bla muzeme zvysit jeho vykon aniz bychom sahli na jeho zivotnost nejakym vyznamnym zpusobem.
pro spravny tuning je nutne jit do hloubky a uvedomit si jak se jednotlive veci vyrabeji a nasledne funguji.
treba chiptuning nebo i powerboxy nejsou nic jineho nez zalezitosti,ktere posouvaji fyzikalni veliciny objevujici se v motoru na hranici rezervy jeho materialove vydrze. prikladem toho je chipuning na motor jaky mam ve svem aute. je to 3l diesel o vykonu 204 koni a 410Nm. existuje cela rada vyrobku zvysujicich jeho vykon do rozmezi od 235 az 245 konim a 490 az 510 Nm. s vyssim nabizenym vykonem klesa delka zaruky vyrobce chipu nebo dokonce vyrobce nema zadny certifikat.
myslim si ze tinung, ktery se honi za vykonem a nehledi na zivotnost motoru je neumerne drahy a hloupy. neboli za asi 15k kc si koupim chip, ktery mi skutecne da dobry vykon ale po dejme tomu 20ti tisicich mi ten motor odejde a muzu rict ze auto puvodne za milion je v p*ci, alebo se zmuzu a strcim do toho postupne treba az 100 litru(prehanim) a budu mit bestii, ktera bude zrat asfalt pekne dlouho..... zda se to hodne penez? tak si vzopente na tu prvni variantu s tim znicenym autem. tam bude potreba stejne tolika penez na opravu.....
takze co je lepsi?
skautik Čestný člen
Čestný člen
Příspěvky: 4132
Registrován: úte 17.01.2012 18:39

#25 Příspěvek od skautik Čestný člen »

no hlavne ze jsi o tom naprosto presvedceny :))))


jestli si myslis, ze u tveho auta doslo jen k zvyseni dodavky paliva tak si to mysli dal...

a konkretne silnejsi TDicka maji turbinu garret vnt15 s elekronicky ovladanyma klapkama. u motoru kde klapky nejsou ovladany, mas takovou picovinu, ktera si rika westgate a to je takova blbost, ktera ti tlak reguluje automaticky(nebudu rozebirat) a da se to delat jeste jinak... ale nejak me to psani nebavi

jinak pokud z toho budes chtit :D bestii co trha asfalt pekne dlouho, vrazis do toho podstatne vic nez 100kkc
darmon
Registrovaný
Příspěvky: 3701
Registrován: úte 07.01.2003 01:00
Kontaktovat uživatele:

#26 Příspěvek od darmon »

[quote="skautik" u motoru kde klapky nejsou ovladany, mas takovou picovinu, ktera si rika westgate a to je takova blbost, ktera ti tlak reguluje automaticky(nebudu rozebirat) a da se to delat jeste jinak... ale nejak me to psani nebavi

[/quote]jen to rozeber, rad si to prectu :)
skautik Čestný člen
Čestný člen
Příspěvky: 4132
Registrován: úte 17.01.2012 18:39

#27 Příspěvek od skautik Čestný člen »

darmon píše:
skautik píše:u motoru kde klapky nejsou ovladany, mas takovou picovinu, ktera si rika westgate a to je takova blbost, ktera ti tlak reguluje automaticky(nebudu rozebirat) a da se to delat jeste jinak... ale nejak me to psani nebavi

jen to rozeber, rad si to prectu :)


nemam rad kdyz se me druzi smejou, krom toho o tom vis vo dost vic nez ja :)

konkretne westgate je slozeny z casti, ktera sleduje tlak v okruhu a z casti, ktera ho reguluje. treba mebrana spojena s tyckou co ovlada klapku, co prepousti pri zvysenem tlaku cast spalin mimo hnaci kolo turbiny.

asi bych z toho zkousku neudelal, ale nejakej vseobecnej prehled snad mam :D

ale treba se pletu
jahy
Registrovaný
Příspěvky: 124
Registrován: pát 06.05.2005 00:00
Bydliště: Jihlava
Kontaktovat uživatele:

#28 Příspěvek od jahy »

no a když si nechám chipnout TD tak je lepší si nechat taky zvýšit turbo?a neznicím tím to turbo.a co hadičky a spol?vydržíto?
skautik Čestný člen
Čestný člen
Příspěvky: 4132
Registrován: úte 17.01.2012 18:39

#29 Příspěvek od skautik Čestný člen »

jahy píše:no a když si nechám chipnout TD tak je lepší si nechat taky zvýšit turbo?a neznicím tím to turbo.a co hadičky a spol?vydržíto?


hadice vydrzet nemusi, zalezi jak jsou stare

kdyz zvednes tlak vic se namaha motor nez turbo
jahy
Registrovaný
Příspěvky: 124
Registrován: pát 06.05.2005 00:00
Bydliště: Jihlava
Kontaktovat uživatele:

#30 Příspěvek od jahy »

no asi bude nejlepší chip jen motoru a jezdit.
srle
Registrovaný
Příspěvky: 921
Registrován: ned 01.05.2005 00:00

#31 Příspěvek od srle »

skautik píše:no hlavne ze jsi o tom naprosto presvedceny :))))


jestli si myslis, ze u tveho auta doslo jen k zvyseni dodavky paliva tak si to mysli dal...

a konkretne silnejsi TDicka maji turbinu garret vnt15 s elekronicky ovladanyma klapkama. u motoru kde klapky nejsou ovladany, mas takovou picovinu, ktera si rika westgate a to je takova blbost, ktera ti tlak reguluje automaticky(nebudu rozebirat) a da se to delat jeste jinak... ale nejak me to psani nebavi

jinak pokud z toho budes chtit :D bestii co trha asfalt pekne dlouho, vrazis do toho podstatne vic nez 100kkc


skautiku, skautiku v praze na marianskem namesti je mestska knihovna a v ni maji spoutu cteni pro zacatek. pak kdyz to zvladnes presunes se naproti do klementina do technice knohovny kde se dozvis jeste vic. v mezi case misto toho abys koukal na ruzne blbiny na netu, skoukni vyrobce, produkty a ceny vyrobku k autum. pak mrni na jina fora kde se o dannem tematu bavi a deli o svoje zkusenosti. taky si najdi konkretni priklady takto upravenych aut. casem prijdes k tomu ze je mozne si nechat upravit auto i jinde nez u tech nekolika firem co nabizeji chipy v CR za nehorazny prachy. dokonce zjistis ze to ani neni tak "drahy" ba dokonce pokud se odvazis muzes jit do doho sam a usetrit penize za praci.
co se tyce me a mych planu: soucastky, prace vlastni nebo s vypomoci, odborne preprogramovani apod... ne vic nez 120k. vse zalezi na rychlosti prace.

jo a ten vyklad by me taky docela zajimal :-)
Hanis
Registrovaný
Příspěvky: 45
Registrován: pát 15.08.2003 00:00
Bydliště: Praha

#32 Příspěvek od Hanis »

srle píše:
...tam to funguje tak ze se upravuje casovani a mnozstvi nafty ale turbo ne. zvysit tlak turba u dieselu by znamenaliö preprogramovat ridici jednotku...


Když na zvýšení plnícího tlaku potřebuješ přeprogramovat jednotku tak jak u elektronicky řízenýho čerpadla upravíš předvstřik a množství vstříknutého paliva?
sluger
Registrovaný
Příspěvky: 110
Registrován: stř 12.08.2009 00:00
Bydliště: Budweis

#33 Příspěvek od sluger »

Pošteluješ to tim šroubkem, co je vlevo pod deklem za ovládáním předvstřiku :lol: .Mě se zdá že srle hodně čte ... .Přečti si víc něco o tom, jak v principu funguje spalovací motor a o tom jaký poměr paliva a vzduchu tak nějak spalují
chimerra
Registrovaný
Příspěvky: 712
Registrován: pát 13.04.2007 00:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#34 Příspěvek od chimerra »

sluger píše:Pošteluješ to tim šroubkem, co je vlevo pod deklem za ovládáním předvstřiku :lol: .Mě se zdá že srle hodně čte ... .Přečti si víc něco o tom, jak v principu funguje spalovací motor a o tom jaký poměr paliva a vzduchu tak nějak spalují


trošku neaktualni.... :roll:
sluger
Registrovaný
Příspěvky: 110
Registrován: stř 12.08.2009 00:00
Bydliště: Budweis

#35 Příspěvek od sluger »

se to může oživit :lol:
Tak SORRY . . .
Mirda328
Registrovaný
Příspěvky: 732
Registrován: pát 19.03.2010 15:20

#36 Příspěvek od Mirda328 »

hele to mi pripomnelo kdyz jsem mel e34 524td kde bylo elektronicke cerpadlo, tak jsem dela upgrade, tak ze jsem nasadil cerpadlo mechanicke z e28 a i vetsi turbo, kdyz jsem to opral mel jsem volnobeh 1200ot/min a zamnou byl cernej byc :) plneni 1,5atm paliva dostatek, docela to ficelo dobre za par KC hodne muziky ale delal jsem to na nove poskladanem motoru, ujelo to i 24V benalu 525i m50.... ale nema to absolutne vyznam v dnesni dobe tyhle stary 6ti hrnky zere to 10 a nejede to,lepsi koupit motor M52 jede a zere stejne
Odpovědět